Kamera & Bild testar

Vi har provat Canon EOS 1D X Mark II

Under en dag fick Kamera & Bild möjligheten att kolla närmare på nya flaggskeppen Canon EOS 1D X Mark II. Här är våra första intryck av kameran.

Här kan du läsa nyheten Canon 1D X Mk2 samt tekniska data.

Kamera Bild fick möjligheten att prova på att fotografera med Canon EOS 1D X Mark II, för att se hur den fungerar och hur den känns att hantera. Det finns mycket att berätta, men ännu finns inga färdiga kameror att tillgå, vilket innebär att denna artikel bygger på en så kallad "beta-sample"-kamera, där mjukvaran kan komma att justeras. Vi kommer därför inte kunna diskutera bildkvaliteten närmare.

Många små designförfiningar

En närmare titt på 1D X Mark II ger skenet av att det inte är mycket som hänt från föregångaren. Vikten på 1340 gram är densamma som innan. Designen är i princip likadan med några få undantag.

Greppet känns riktigt bra, och tittar man närmare på greppytan så ser man också att Mark II har fått en tydligare sluttning på baksidan där tummen hamnar. På så vis får man också en bättre stadga, något som också märktes i greppet, framförallt med teleobjektiv. Ungefär samma sak kan sägas om det vertikala greppet för fotografering av stående bilder – kanten har flyttats för att ge bättre tumtryck mot kamerahuset.

Dessutom ser vi att AF-ON-knappen i vertikalgreppet justerats något nedåt för att mer stämma överens med ergonomin. Riktigt bra, nu hamnar tummen direkt på plats och man slipper sträcka sig, samtidigt som distansen mot exponeringskompensations-knappen ökats för att undvika dubbelknappstryckning. Bildkvalitetsknappen har åkt någon centimeter uppåt, en detalj kan tyckas – men det ger ändå en möjlighet till att lättare kunna hålla kameran med vänsterhanden och samtidigt kunna hålla in knappen. Det jag märkte var att man inte behöver kroka tummen lika mycket, vilket är bra.

Till vänster ser vi baksidan hos Canon EOS 1D X Mark II, till höger baksidan hos föregångaren 1D X.
Till vänster ser vi baksidan hos Canon EOS 1D X Mark II, till höger baksidan hos föregångaren 1D X.
Informationsbilden som visar vald fokuspunkt, fotoläge, exponering, batteri och inställning, på Canon EOS 1D X Mark II.
Informationsbilden som visar vald fokuspunkt, fotoläge, exponering, batteri och inställning, på Canon EOS 1D X Mark II.

Också knappen för växling mellan video/stillbild och start/stop har växt, med vridreglage.

Själva multiväljar-reglagen, baksidans två joysticks, har nu fått en störe yta vilket gör att den fungerar mycket lättare att använda som knapp än hos föregångaren. Och på framsidan ser vi också att knapparna justerats för att lättare nås och hittas, med ny struktur.

När man väl känner på, och använder kameran, så märker man att dessa små justeringar trots allt förbättrar greppet. Totalt sett har Canon lyckats riktigt bra med designen, och det är lätt att förstå att man inte vill göra fler ändringar än de små, men flera, som man nu gjort.

Autofokus

Under den tid vi hade tillgång till att prova kameran fick vi även en demo på hur den följande autofokusen fungerade. En hockeyspelare följdes av en kamera som var uppkopplad via wifi till en padda, som man kunde justera fokuszon via. Nu är upplösningen högre för den följande autofokusens zoner, vilket också märks – den följande kvadraten har snabb uppdatering och hittar rätt, samtidigt som den följer och ställer in fokus på exempelvis en persons huvud, något som fungerade mycket bra med hockeyspelaren.

Canons ambassadör Richard Walch visar hur AF-tracking fungerar vid uppkoppling mot en padda via wifi.
Canons ambassadör Richard Walch visar hur AF-tracking fungerar vid uppkoppling mot en padda via wifi.

Genom att använda fokusmöjligheterna över wifi finns alltså möjligheten att bildproducera exempelvis en sändning, från distans. Det här är något som kommer allt mer, och jag tror att Canon är helt rätt ute när de utvecklar dessa delar.

Även vid fotografering med följande fokus kändes kameran snabb och rapp, vilket så klart är ett måste i denna klass. Faktum är att kameran över lag är snabb på många områden (liksom hos 1D X), och det är precis så det ska vara – flödet fortsätter utan att man behöver oroa sig över att något går fel eller stannar av, och det är mycket även detta som skiljer en proffskamera mot en annan, lägre modell (som ändå kan vara riktigt bra). Man måste kunna lita på att kameran levererar, och att den tål det den utsätts för.

Ytterligare test av autofokusen har vi inte hunnit med, men det ska bli kul att se hur alla nya funktioner fungerar i olika situationer.

Bildkvalitet

Tyvärr har vi inte möjlighet att publicera originalbilder direkt från kameran då denna inte är helt färdigställd i mjukvaran. Vi har däremot möjlighet att publicera bilder i 50 procents upplösning. Bilderna är tagna med en "beta-sample"-kamera, och det går alltså inte att dra några detaljerade slutsatser kring kamerans bildkvalitet genom dessa bilder.

Några siffror eller tekniska specifikationer kring bildkvaliteten har vi inte fått från Canon, utan vi återkommer kring detta när vi vet mer. Men det vi kan anta är att den nya designen hos sensorn, med A/D-omvandling direkt vid sensorn ger upphov till minskat brus och ökat dynamiskt omfång – kort och gott bättre bildkvalitet.

För multijournalisten

Bilden tagen med en Canon EOS 1D X Mark II 'beta-sample'-kamera. På bild: Jokerits A-juniorer Jani Elgbacka, Kalle Sundell, Mika Riippa, Ville Leskinen, Kimi Leppävuori och Jesse Niemi. 1/1600s, f/4, ISO 8000 vid 100mm.
Bilden tagen med en Canon EOS 1D X Mark II "beta-sample"-kamera. På bild: Jokerits A-juniorer Jani Elgbacka, Kalle Sundell, Mika Riippa, Ville Leskinen, Kimi Leppävuori och Jesse Niemi. 1/1600s, f/4, ISO 8000 vid 100mm.
Setup för målvaktsfoto, med färgade blixtar från sidorna.
Setup för målvaktsfoto, med färgade blixtar från sidorna.
Bilden tagen med en Canon EOS 1D X Mark II 'beta-sample'-kamera. Målvakten är Niilo Halonen.
Bilden tagen med en Canon EOS 1D X Mark II "beta-sample"-kamera. Målvakten är Niilo Halonen.
1/250s, f/3,2, ISO 2500.
1/250s, f/3,2, ISO 2500.