Intervju

Therese Asplund: Porträtt med äkta skönhet

Fotografen Therese Asplund vet vilka ingredienser som behövs för en bra porträttbild. Det färdiga resultatet bygger till 20 procent på det tekniska med ljussättning och kamerainställningar. »Övriga 80 procent handlar om hur jag kan få personen att känna sig glad, trygg och gärna lite vacker«, säger Therese.

I Avesta har Therese Asplund sin fotostudio med namnet »Linslusen«. Här passerar varje vecka en stor mängd personligheter i alla åldrar. Therese är expert på porträtt, en fotogenre som passar henne bra. 

– Det jag gillar med porträttfoto är framför allt mötet. Jag är väldigt social och träffar gärna nya människor. Dessutom gillar jag utmaningen att försöka hitta en persons bästa sidor och utifrån det skapa ett porträtt på bästa sätt.

Bilden har vunnit guld i Porträtt-SM, där Therese brukar delta. »Här ville jag gestalta en person som är både stark och sårbar, både glamorös och »trashig«. Det är ju ofta så det är.«
Foto: Therese Asplund
Fotouppdragen för Therese innebär ofta att människan framför kameran inte är van vid att bli fotograferad. Därför måste hon se till att ha alla tekniska bitar klara innan det är dags att ta bilder.

– Det värsta som kan hända är att det blir tyst. Så länge man har en dialog igång och ögonkontakt slappnar personen av. Men blir det tyst börjar hon eller han genast tänka tankar som: »ska jag ha upp hakan lite mer« eller »ser jag konstig ut på något sätt«.

Therese har fotograferat professionellt sedan 2005 då hon startade sitt företag. Innan det hade hon under många år arbetat i en Expert-butik, bland annat som butikschef. Jobbet där gav henne erfarenheter som hon har nytta av i dag som porträttfotograf – hon lärde sig att möta män­niskor. Knepet i butiken såväl som i fotostudion handlar mycket om att skapa en bra atmosfär. 

 

Vad pratar du om med dem du ska porträttera?

– Småsnacket kan låta väldigt olika från dag till dag. Det kan handla om något som man hört på nyheterna eller något om vädret. Vad jag ska prata om är inget jag förbe­reder innan. 

 

Du porträtterar både barn och vuxna, på vilket sätt skiljer sig dessa fotograferingar åt? 

– Med barn handlar det om att få med dem i leken. Det är viktigt att jag tar emot barnen först och säger: »vad roligt att ni har kommit hit«. När jag har fått med mig barnen då kan jag hälsa på föräldrarna. Jag brukar även be om att barnen ska ta med sig någon favoritleksak. Dels blir det roligare om det inte är samma »Linslus-nalle« på alla bilder, dels är det lättare att få barnen att berätta något utifrån vad de själva har med sig. Generellt tycker jag det är lättare att fotografera barn, jag behöver inte jobba förbi det tillrättalagda på samma sätt som med vuxna. Från tonåren och uppåt är de flesta ganska mycket mer medvetna kring sitt utseende.

 

Foto: Therese Asplund
»Jag gillar att använda symbolik i mina bilder. Här ville jag visa en storasyster som håller en skyddande hand över sina småsystrar. En mjuk ljussättning harmoniserar med det mjuka uttrycket.«

 

Porträtt ska visa personligheten 

»Ett vackert ljus behöver inte vara komplicerat. Den här och nästa bild är ljussatta med enbart en Elinchrome Rotalux softbox. Jag är noga när jag sätter ljus men jobbar ofta med en rätt enkel setup«, säger Therese.
Foto: Therese Asplund
Enligt Therese ska en bra porträttbild visa vad en människa har för typ av personlighet. Hon tycker även att det är stor skillnad på ett porträtt och en modellbild, där det senare handlar mer om ett iscensatt arrangemang med en modell som går in i en roll. Porträttbilden däremot utgår från den verkliga människan framför kameran, och även om vi alla har olika sidor i vår personlighet ska det som syns i bilden vara på riktigt. Eller som Therese uttrycker det: »du ser på ögonen om det är äkta«.

När en person eller kanske en hel familj dyker upp i stu­dion börjar Therese alltid med att i tio minuter diskutera vilka önskemål de har. Det lilla mötet är viktigt för Therese, inte bara för att prata om bilderna.

– Det är min möjlighet att läsa av den här familjen, hur de är som personer. Syftet med planeringsstunden är egentligen att vi ska lära känna varandra. Handlar det om ett brudpar brukar jag träffa dem vid ett tidigare tillfälle innan fotograferingen.

 

Tycker du att ett porträtt ska ha en ren komposition med en neutral bakgrund?

Foto: Therese Asplund
– Det behövs inte, en miljö kan hjälpa till för att lyfta fram en person – till exempel genom att placera en snickare i en verkstad. Dessutom kan miljön göra att personen känner sig trygg. Jag kan ställa frågor om det som finns i verkstaden, vilket får snickaren att slappna av.

Ibland åker Therese även ut till olika företag för att porträttera personalen som arbetar där. Den här typen av uppdrag kan till en början upplevas ganska svåra, inte minst för att det nästan alltid finns anställda som tycker fotosituationen är jobbig.

– Om något är svårt, då ska jag minsann visa att det går, säger Therese och förklarar hur hon går tillväga: 

– Även om jag har ganska kort om tid för varje person ser jag till att prata med alla. Jag låter dem även titta på skärmen för att de ska få se resultatet. Om vissa då först har varit ganska skeptiska till situationen, slutar det nästan alltid med kommentarer som: »det blev ju inte så tokigt, den här bilden kanske jag kan ha på min Tinder-profil«.

 

Aktuellt just nu

    Text

    Publicerad den

    8 jan 2017 - 08:43

    Therese Asplund

    Ålder: 41 år.

    Bor: I Avesta.

    Familj: Man och två barn.

    Gör: Fotograf.

    Gör jag när jag inte fotar: Jag springer ganska mycket. Har ett mål att springa tio maratonlopp, har gjort fem hittills. Annars gillar jag att vara med mina vänner och att laga god mat.

    Utrustning: Nikon D810. Använder främst objektiven 24–70mm f/2,8 och 70–200mm f/2,8. Fotograferar med blixtar från Elinchrom: Inne i studion ELC Pro HD 1000 och utomhus batteriblixten ELB400.

    Aktuell med: Fotoprojektet Beauty of a garden. Föreläser även inom »Nikon School«.

    Webb: linslusen.com, instagram/fotografthereseasplund, instagram/linslustherese

    Senaste numret

    Senaste kommentarerna