NY SERIE

Intervju: Cristina Mittermeier om NG-serien "Photographer"

I National Geographics serie "Photographer" får vi följa med fotografer sex fotografer ut på uppdrag. Kamera & Bild har intervjuat Cristina Mittermeier där hon berättar mer om sin fotografering och oron för klimatet: "Vårt jobb som fotografer är att säkerställa att vi inte glömmer bort att det är brådskande".

I National Geographics serie "Photographer" får vi under sex delar följa med på resa tillsammans med några av världens bästa fotografer när de utför sina fotouppdrag. Avsnitten är en timme långa, och låter fotografen själv berätta om sin fotografering, sina uppdrag och tankar.

I det första avsnittet "Win or Die" får vi följa med marinbiologen och bevarandefotografen Cristina Mittermeier när hon seglar till Bahamas tillsammans med sin partner Paul Nicklen som också är NG-fotograf – för att fånga scenerna av det vackra havet och livet där i, som hotas av oljeindustrins framfart.

Cristina Mittermeier.

Kamera & Bild intervjuade Cristina Mittermeier kring dokumentärserien, men även för att få veta mer om hennes liv som fotograf, och vad som fått henne att hela tiden anstränga sig så hårt i sina farliga uppdrag, för att berätta sina historier för omvärlden.

Genom både fånga valarnas aktivitet och samtidigt närma sig oljeriggen Stena Icemax hoppas de på att kunna fånga känslan av vad som kan hända med naturen, djuren och vad vi kan gå miste om när katastrofen väl sker.

Cristina Mittermeier med partnern Paul Nicklen.

– Vi vill påminna människor om att allt liv och all natur fortfarande finns där, men att vi måste skydda det. Om vi kan skydda det här, så kan vi skydda det överallt, börjar Cristina på frågan om varför hon reste till Bahamas.

– Jag är introvert och har svårt att själv vara framför kameran, men de som filmade oss är vänner och National Geoographic-photografer, så det gick bra. Och eftersom storytelling är så starkt för att få människor att tro på något, så väljer vi att berätta historierna efter det som händer omkring oss. Hur stoppar vi plastutsläppen? Jag tror att vi måste påminna människor om vad som händer och ta bättre hand om vår planet, förklarar Cristina.

Cristina tar en bild på en pilotval.

Vilket innehåll tycker du är viktigast i din fotografering för att berätta en historia för åskådaren?

– Ingredienserna är alltid samma, jag vill skapa bilder som skapar en koppling, som fungerar som en bro för att bygga empati mot den naturliga världen, och det startar med nyfikenhet. Men det måste vara en inbjudan till ett äventyr. Åskådaren ska känna att det är de som spenderar tid med valen. Om vi kan få känslan av vår vackra planet som rör sig genom universum – och att varje art betyder något – det är det jag vill visa med mina bilder.

– Men varje gång man går ner i havet så känner jag också att man nästan skriver ett kontrakt att man nu är en del av näringskedjan – man vet inte vad som kan hända. Jag hade nyligen möjlighet att spendera tid med sydkapare, valar som migrerar mellan Antarktis, Nya Zeeland, Australien, och man får ofta inte vara i närheten av dom eftersom de är utrotningshotade – de har gått från 45 000 till 300 individer, men nu när de är skyddade har de återhämtat sig till nuvarande 3 000 stycken. Det är livsförändrande när man möter dessa djur som är så smarta. Det är första gången jag möter en val som gör en u-sväng och återkommer och har ett öga som nästan är mänskligt. Jag vill veta vad hon tänker, jag vill tala med henne och fråga saker. Sådana träffar är helt otroliga.

Papua Nya Guinea under den årliga händelsen Sing-sing, Mount Hagen.

Du har jobbat i över 130 länder och sett världen – vad blir nästa steg?

– Jag har en lång lista med saker jag vill göra. Medelhavet och Röda Havet – det är så stora hav där ute att det är mycket jag vill se. Jag tror det är mycket vi kan lära oss av de äldre och jag vill spendera tid med ursprungsbefolkningarna som finns. Jag vill att de kommande tio åren verkligen ska betyda något.

Upplever du att det är skillnad nu med de som arbetar med bevarandefotografering? Det har varit många män som arbetat inom fältet – men nu allt fler kvinnor – är det något du också reflekterat över?

– Först och främst grattis till Melissa Schäfer och Mother Magazine – jag tycker det är fantastiskt att hon tillägnar ett helt magasin åt kvinnors arbete, och jag är stolt över att vara med i magasinet. Det jag tror har hänt är att fotografin har varit så mansdominerad med tung utrustning, men nu är kameror så mycket mindre och enklare, så jag tror många kvinnor har kommit över den barriären. Jag var inspirerad av fotograferna Beverly Joubert och Jodi Cobb från National Geographic – de visade oss att kvinnor kan jobba på absolut högsta nivå. Och jag hoppas att jag kan inpirera den yngre generationen kvinnor att de kan göra detta – och måste göra detta – för vi behöver så många fler som berättar historien.

Kejsarpingviner.
Isbjörn med reflektioner.

Vilka tips har du för den som vill arbeta som fotograf?

– Det är som ett maraton. Det viktigaste är att veta att det är en livslång karriär, det händer inte över en natt. Man måste kunna så mycket, så man måste vara lugn – se till att ge det tid.

Hur kraftfull är kameran?

– Jag tror att kameran är det kraftigaste verktyget vi har. Jag var på en utställning av Robert Capa en gång, som var den första fotografen som tog sig in i våra vardagsrum. Jag känner att det hemska som vi ser nu med klimatet och den biologiska mångfalden är ett krig – och vårt jobb som fotografer är att säkerställa att allt detta är närvarande i våra dagliga liv så att vi inte glömmer bort att det är brådskande – och att det kommer krävas att vi alla hjälper till.

Photographer

Paul Nicklen & Cristina Mittermeier: Win or die

Paul Nicklen och Christina Mittermeier blev förälskade när de fotograferade under sitt första gemensamma dyk i Yucatan. Nu använder de sina bilder och miljontals följare på nätet för att skapa förändring och skydda haven. Inspirerade av Jacques Cousteau ger sig paret ut på en fyra år lång global expedition utanför Bahamas, där de slåss för att skydda livet i havet från oljeborrning.

Anand Varma: Hidden Wonders

Anand Varma, känd för att genom sina bilder fånga naturens hemligheter, kämpar för att ta reda på hur han ska dokumentera hur ett ägg utvecklas till en kyckling. Samtidigt reflekterar han över sin egen utveckling, från ett barn besatt av fisk till en ung fotograf som tar ikoniska bilder av kolibrier, bin, fladdermöss och maneter, till att starta sin egen utbildningsinstans.

Krystle Wright: Heart Explosions

Den världskände äventyrsfotografen Krystle Wright är ute på uppdrag med mål att återskapa momentum i sin karriär efter en längre paus. Medan hon fotograferar en av säsongens farligaste orkaner och en klättrare i ljuset av en supermåne delar hon med sig av sin extraordinära livsstil höjd- och lågpunkter.

Muhammed Muheisen: Finding the Light

Muhammed Muheisen, en dubbelt Pulitzer-belönad fotograf som blev känd genom att skildra konflikten i Mellanöstern, lämnade journalistiken på toppen av sin karriär för att bli advokat. Istället för att bege sig till frontlinjen arbetar han numera istället med flyktingfamiljer och använder sitt arbete för att dela med sig av ljusglimtar i mörkret och kasta nytt ljus över den globala flyktingkrisen.

Dan Winters: Life is Once. Forever.

Dan Winters är en av de mest hyllade fotograferna som arbetar idag och befinner sig på höjden av sin karriär. Men hans många yrkesmässiga framgångar har också haft ett personligt pris. När Dan fotograferar Artemis sjösättning och varven i Bangladesh reflekterar han över topparna och dalarna i sin lysande karriär.

Campbell Addy: Feeling Seen

Vid 30 års ålder har den brittisk-ghanesiske fotografen Campbell Addy nått toppen inom modefotografering och fotograferat kända celebriteter som Beyoncé, Naomi Campbell och Meghan Markle. Efter att ha fruktat att han håller på att bli alltför kommersiell bestämmer sig Addy för att hålla sin första soloutställning som konstnär.

National Geographics serie Photographer går att se nu på Disney Plus och National Geographic.