Reportage

Bakom kulisserna: Så retuscherar de bilder

Hos Retuscheriet handlar uppdragen till stor del om att ge bilder korrekta färger och kontraster utifrån en kunds önskemål. Ett av verktygen för att nå dit är självkalibrerande skärmar. »Med sämre skärmar är risken att man inte ser saker som sen helt plötsligt syns i tryck«, förklarar Justin Rubin på Retuscheriet.

Färgen NCS 4000 är en riktig storsälj­are, i alla fall bland retuschörer. Även hos företaget Retuscheriet i Stockholm pryds väggarna av denna färg, som du kanske inte skulle måla väggarna där hemma med, men som har klara fördelar för den professionelle bildmakaren. Färgen är helt neutral och därmed varken bländande eller för mörk. Den är mellangrå.

– Man kan inte sitta i ett grönt rum och titta på bilder, förklarar Jerry Hansas som tillsammans med Jon Norrgren, Justin Rubin och Pontus Björkbacka driver Retuscheriet.

Att miljön spelar roll för hur vi uppfattar färger på en skärm eller i en utskrift, det vet proffsen. Därför målar de väggarna i NCS 4000, har lysrör i taket på 5300 kelvin (så kallat dagsljus) och arbetar nästan alltid med gardinerna neddragna för att undvika störande ljus. Allt detta tillsammans ger en färgneutral arbetsmiljö, där istället färgerna på skärmen eller i utskriften får komma till sin rätt. För Retuscheriet som bland annat arbetar med kunder som Ikea, Tele2 och Boomerang är det a och o att färgerna är korrekta vid en bildleverans.

– När bilden åker härifrån ska det vara rätt. Sen kan saker ändå se olika ut beroende på att konsumenterna använder olika typer av skärmar i olika ljusmiljöer. Men vi ska ha gjort vad vi kan för att det ska vara korrekt, säger Jon.

 

Foto: Daniel Månsson
Före retusch: När fotografen Daniel Månsson, som bor i USA, skulle ta bilder för ett klädmärkes sommarkampanj gjorde han det i Kalifornien. Retuscheriet reste dit för att vara med redan vid fotograferingen och för att kunna komma med synpunkter utifrån retuschörens synvinkel. Här ser du ­originalbilden, i nästa bild ser du den färdigretuscherade.

Foto: Daniel Månsson, Retusch: Retuscheriet
Efter retusch: Här har Retuscheriet färdigställt bildens utseende. Om du jämför med originalbilden ser du att färgerna och kontrasterna är förändrade, samt att en del saker är bortplockade såsom en skylt, en människa och en fågel. Om du går in på ­retusch­eriet.se kan du se en film från fotograferingen.

 

»Superlyx att driva eget«

För tre år sedan skrev Kamera & Bild om personerna bakom Retuscheriet. Då var de precis på väg att slutföra sina studier vid Fotoskolan STHLM, där de hade utbildat sig till bildbehandlare. Under hösten 2013 startade de företaget som sedan på kort tid har etablerat sig inom retuschbranschen. De har till och med vuxit i och med anställningen av Kristine Clason, som sedan i september arbetar på företaget.

Samtidigt är det en bransch med hård konkurrens, där det varje år kommer ut 18 nya bildbehandlare från Fotoskolan STHLM samt att det redan finns flera företag inom området. Vad har då varit Retuscheriets framgångsrecept?

– Jag hoppas att vi är duktiga på det vi gör. Sen försöker vi hela tiden vara ganska personliga i kontakten med våra kunder, samt att vi är lösningsorienterade. När vi vet förut­sättningarna, då ser vi till att lösa uppdraget, säger Jerry.

– Vi är inte heller så strikta kring vad vi gör. Om något känns kul så testar vi. Och om uppdraget inte alls passar oss kan vi skicka det vidare. Vi har ett stort nätverk, säger Justin.

 

Är det fortfarande lika kul, tre år efter starten?

– Vissa saker med att driva företag kanske inte är så lattjo, som att sitta i möten med revisorn eller skatteverket. Det var inte det man såg framför sig när vi startade. Men samtidigt är det en superlyx att få driva sitt eget företag och ägna dagarna åt sitt stora intresse, säger Jon.

 

Aktuellt just nu

    Senaste kommentarerna