Reportage

Peter Rosén fotar i ljusets mekka

Under sex månader om året är norra Lappland den ljusaste platsen i Sverige och månaden kring midsommar går solen aldrig ner. Midnattssolen ger lapplandsfotografen Peter Rosén bråda dagar för att fånga det spektakulära ljuset med drönare, timelapse och vanlig film. Kamera & Bild följde med.

– Drönaren kraschade igår kväll. Jag ville bara att du skulle veta det innan du satte dig på planet.

Det är Peter Roséns röst i telefonen. Jag är på väg ut till Arlanda för att flyga de 120 milen upp till Kiruna för att göra ett reportage om hur man kan arbeta med drönare och timelapse i fjällen. Jag bestämmer mig snabbt för att ändå genomföra resan med förhoppning att han hinner få en ny levererad innan jag måste resa tillbaka fyra dagar senare. 

I väster sträcker det snöklädda Kebnekaisemassivet ut sig i solen när flygplanet sjunker mot Kiruna flygplats. Ena sidan av Peter Roséns stora minibuss täcks av en björn och den andra av norrsken över ett snöklätt landskap. Bagageutrymmet och de båda passagerarsätesraderna är fullastade med utrustning. Tunga stativ och kameraväskor samsas med fiskespön, tält och liggunderlag. 

Medan familjen semestrar i Luleå skärgård passar Peter på att samla in så mycket material han kan till filmerna nu när midnattssolen står som högst i fjällvärlden. Framme ­vid vindrutan ligger kamerahuvudet till den kraschade ­drönaren. 

Efter att ha provianterat i Kiruna kör vi söderut längs E10. Ikväll ska Peter fotografera modeller på berget Etnuluihtin medan midnattssolen speglar sig i Torneälven och Sautusjärvi. Han har haft problem att hitta platsen tidigare och eftersom det är många timmar kvar till natten parkerar han bilen på en skogsväg och vandrar upp genom urskogen uppför berget.

– Jag har liknande bilder som de jag ska ta ikväll men jag saknade spegling i vatten i den tidigare scenen. Så jag har letat efter ett mindre berg utan för mycket grönska på ­toppen som har vatten norr om sig. 

Etnuluihtin erbjuder dessutom två vattenspeglar eftersom det både ligger en sjö och rinner en älv mellan berget och midnattssolen. Sett från bergstoppen varar också speglingen genom hela timelapsesekvensen på omkring tre ­timmar.

 

Foto: Ola Jacobsen
Efter problem med den första drönar­en, som till slut kraschade har Peter Rosén beställt en ny. »Det är värt allt strul med tanke på de scener man kan filma.«

 

Sadlade om till fotograf

Från ljungbädden på toppen av det lilla berget är utsikten slående. Torne älv rör sig bred och lugn nedanför. I öster kan vi urskilja Esrange jätteparabol som reser sig högt över skogen. Peter är entusiastisk. Han har inte varit uppe på berget tidigare och föreställer sig hur det kommer att bli när nattsolen dallrar över horisonten i natt. 

Även om han är väletablerad lapplandsfotograf i dag har det inte alltid varit så. I grunden är han docent i biologi men efter 17 år som forskare inom miljöhistoria lät han fotointresset ta överhanden och sadlade om till fotograf. Dels fotograferar han bilder till sitt stora lapplandsarkiv och dels håller han kurser i norrskensfotografering (som Kamera & Bild skrivit om tidigare) och fjällfotografering. Kursdeltagarna är framför allt internationella turister och fotografer och de längre kurserna är så gott som fullbokade långt i förväg. 

Under sommarhalvåret är det något lugnare och just nu arbetar Peter med ett filmprojekt för Kiruna Lappland, en organisation för företag och myndigheter. Det ska resultera i två filmer som ska användas för att presentera regionen i olika sammanhang.

 

    Senaste kommentarerna