BRANSCH

RED ägs nu av Nikon – så här ser framtidsplanerna ut

Förra månaden kunde Kamera & Bild rapportera om att Nikon köper cinemaföretaget RED. Nu har ledningen uttalat sig om framtidsplanerna.

RED skapades 2005 och har satsat på både hårdvara och mjukvara för att optimera bildkvaliteten för högupplöst video och livesändningar i bland annat Raptor-kameror med 8K-video för professionellt bruk, något som tillsammans med sitt kompakta format gjort deras lösningar till några av världens mest använda.

Förra månaden fick vi reda på att Nikon skulle köpa RED, men vi fick inte reda på så mycket mer än att RED:s kunskap inom cinemaprodukter och unika bildkomprimeringsmetoder och hantering av video skulle användas i produktutvecklingen.

Nu meddelar Nikon däremot att RED:s poduktlineup, partners och återförsäljarupplägg kommer att fortsätta som vanligt, vilket också innebär att kundsupport och reparationer kommer att förbli oförändrad.

Nikon meddelar även att "Nikon och RED kommer att arbeta tillsammans för att utveckla distinkta modeller samtidigt som både affärsområdet och de gemensamma nätverken inom branschen ska användas för att utvecklas på marknaden".

Detta samarbete ska också användas för att skapa innovativ teknologi och utveckla möjligheterna att uttrycka sig visuellt, något som Hiroyuki Ikegami, Executive Vice President och General Manager of Nikon’s Imaging Business Unit uttalar sig om:

"Genom att kombinera det bästa från båda företagen är vårt mål att fortsätta vara valet för Nikon- och RED-användare, och möjligtvis också nå ut till en bredare målgrupp".

Alla digitalkameratillverkare storsatsar sedan några år tillbaka på rörligt och video, vilket också är en naturlig del i dagens digitalkameror. Förskjutningen syns bland annat mot ökade krav på mobilitet och kvalitet hos cinemafotografer, något som nu får Nikon att ta ett stort steg mot den professionella cinemamarknaden.

Hur mycket Nikon har betala för RED är i nuläget okänt.