Bildbehandling

Att bygga en berättelse med bilder

Foto: Bengt Luthman
Här är materialet jag utgick ifrån för att skapa exemplet för artikeln.

Att ta en bra bild kan vara svårt nog, men att ta flera stycken och sedan kunna sätta ihop dem till en berättelse är ännu svårare. Så här efter semestern är det säkerligen många som sitter med välfyllda minneskort och ska försöka ta itu med uppgiften att skapa ordning och kunna presentera sina äventyr på ett bra sätt. Här får du tipsen!

Artikeln har tidigare publicerats i Kamera Bild nr 9/2016.

Oavsett om din plan är att göra ett album på facebook, flickr eller någon annan sajt, printa bilderna och göra ett hederligt fotoalbum eller kanske göra ett reportage till någon tidning eller annat media så vill du troligen inte ta med alla bilder. Visst kan man tycka att på Facebook kan du ju strössla med hur många bilder som helst. Men, faktum är att om du vill att andra faktiskt ska titta på dina bilder och förstå vad det är du har gjort tjänar du på att anstränga dig lite. Annars är risken stor att dina bekanta, eller vem det nu är som tittar, tröttnar för att den röda tråden är för svag eller för att det helt enkelt blir för mycket att titta på. För mycket som är lite för irrelevant.

Här är materialet jag utgick ifrån för att skapa exemplet för artikeln.

För att skapa din berättelse, oavsett om det handlar om ett häftigt äventyr, en resa till morföräldrarna eller en semester vid stranden, så måste du vara selektiv med vilka bilder du visar. Välja vad som är relevant och vad som faktiskt tillför något till berättelsen. Att beskriva en slapp dag på stranden med 40 bilder varav hälften är på dina solbrända ben ­liggande i sanden gör nog inte speciellt många intresserade.

fjälldal på hösten
En översiktsbild som visar hur miljön bitvis såg ut, den visar också vad vi gör.

Olika typer av bilder

Om du redan innan vet med dig att du kommer att vilja sätta ihop en liten bildberättelse av det du ska hitta på så är det så klart en fördel om du tänker på det när du fotograferar. Planera ditt fotograferande utefter den berättelse du vill berätta. Testa dig fram med olika vinklar för att se vilken som passar ditt motiv bäst. Men glöm inte att även ta ner kameran och få en överblick över det du har framför dig, det är ofta då du ser vad som egentligen sker och kan välja hur du ska fånga det.

Men om du nu mest fotograferade en bild här och en där under ledigheten och nu i efterhand vill sätta ihop materialet så har du ju tyvärr inte möjligheten att gå tillbaka och ändra vinkel, byta utsnitt eller ta en extra bild med en lite annan exponering.

Mat är en viktig del av de flesta resor eller semestrar, att ta med bilder på vad man ätit kan berätta mycket.

Nu är det istället dags att försöka hitta den röda tråden och välja bilder utifrån vad det är du vill säga. Generellt brukar man säga att man i ett reportage vill ha överblicksbilder, detaljer och porträtt. Den första typen av bilder, överblicksbilderna, visar betraktaren var du är, hur det ser ut och vad som händer där. Detaljbilderna tar fram mindre delar av berättelsen som kanske är extra viktiga eller belyser någon del som du själv vill lyfta fram. Beroende på vad du väljer att ta detaljbilder på så kan dessa även användas för att finjustera stämningen i berättelsen. Porträtten behövs för att skapa en mänsklig närvaro i berättelsen. Vem är det som är där och upplever det som ses på bilderna och hur får det den personen att känna sig. Vilka känslor vill du att betraktaren ska få? Ansikten är näm­ligen ett av de starkaste sätten för att förmedla känslor.

De tre bildgrupperna ovan används för att visa de två grenar en väl avvägd bildberättelse bör ha. En konkret del som visar vem eller vilka det handlar om, var det utspelar sig och vad som händer. Men också en emotionell gren. Utan den sistnämnda blir det bara en samling bilder som visar ett händelseförlopp men betraktaren engagerar sig inte. Att få med båda delarna är därför viktigt.

Om man ska fullfölja exemplet med dagen på stranden så skulle en översiktsbild kunna vara en bild där du står upp och täcker in hela stranden. Du kanske till och med kan ställa dig på något för att komma upp lite, då får du ett bra perspektiv för att placera din berättelse, samtidigt som du gör bilden lite mer intressant än om den är tagen i ögonhöjd. På bilden ser man stranden, havet, alla de som ligger och solar. Det går inte att undvika att förstå var man är och vad som händer här. Bland detaljbilderna skulle du kunna kasta in en bild på dina (eller någon annans för den delen) fötter i sanden. Det skulle kunna skapa en känsla av ledighet, men du skulle även kunna ta med en bild på en geting som kryper på kanten av ett saftglas, en glass som tappats i sanden eller någon som går i vattenbrynet, allt beroende på vilka känslor du vill förmedla och vad du tycker är viktigt för berättelsen. Porträtten i den här berättelsen kan vara av killen som säljer glass, dig själv eller den du är med på stranden. Porträtten kommer göra det stora jobbet med att förmedla känslan av den där dagen.

Detaljbild som visar både väder och de känslor vädret medför, trots ett ganska enkelt innehåll.

Inte allt i en bild

Tanken med din bildberättelse är att alla bilderna tillsammans ska berätta historien. Därför ska du inte försöka packa in så mycket som möjligt i varje bild. Risken är då bara att bilderna blir röriga och dessutom riskerar de att bli tjatiga. Om huvudmotivet är med i varje bild blir det lätt lite tröttsamt efter ett antal bilder.

Alla dina bilder behöver inte heller vara helt tydliga eller uppenbara vad det gäller deras motiv. Du kanske har tagit en bild där du arbetat kreativt med en längre slutartid eller på något annat sätt skapat en bild som mer bygger på känslor än tydlighet. Om dina andra bilder i berättelsen är tydliga nog behöver det inte vara ett hinder att en av dina bilder inte visar något utan lyfter fram en känsla i reportaget.

Inte bara pangbilder

Som tidigare nämnts behöver bilderna vara av olika typer när det gäller utsnitt och vinklar. Men det går inte heller att bygga ett reportage av enbart pangbilder. Så när du ska sätta ihop din berättelse, välj inte bara ut de allra bästa bilderna ur din samling. Du ska så klart gallra ur de oavsiktligt oskarpa och dåliga bilderna som inte ska vara med. Men sen är det viktigt att tänka på själva berättelsen. Då kan ditt ego som fotograf ibland få stå tillbaka.

Det kan mycket väl vara så att du får välja bort några av dina favoritbilder för att de inte tillför berättelsen tillräckligt, eller för att du redan har med den typen av bilder i din berättelse.

Även småtråkiga bilder kan tillföra berättelsen något. Du kan inte bara använda pangbilder.

Sammanfattning

Tänk på att ta med de olika typerna av bilder så att du inte missar att berätta alla olika aspekter av historien. Har du möjlighet att fundera ut hur du vill lägga upp berättelsen innan du fotograferar är det så klart bra. Tänk också på att en berättelse inte bara består av en samling pangbilder. Det är sällan den enskilda bilden som berättar hela storyn, alla bilder tillsammans ska göra jobbet!