Fotografering

Fota i motljus – så gör du

En större bländaröppning gör ljuskällan mjukare i bilden.

Motljus är lika snyggt som det är svårbemästrat. Här får du tipsen och tricksen för att hantera detta trevliga ljus under sommarens långa kvällar.

Motljus lyfter fram skuggor och strukturer som du inte kan få med i bilder med medljus. Men det gäller att man vet hur man ska hantera solens strålar när de kommer farande rakt mot din kamera, och framför allt rakt mot ditt objektiv. Motljuset kan också ge det där lilla extra till dina bilder.

Den kommande texten är riktad till dig som är lite av en nybörjare eller till dig som kommit en bit i ditt fotograferande men fortfarande känner dig osäker på motljus.

Krävande ljus

Om dina objektiv har någon form av optisk svaghet eller en dålig ytbehandling kommer du att få reda på det när du fotograferar i motljus. Det är nämligen ett ypperligt sätt att plocka fram objektivets svaga sidor. Det beror på att ljus som kommer in i genom front­linsen på ditt objektiv kan ha en förmåga att studsa runt på ett sätt som inte är önskvärt. Det skapar nämligen reflexer som inte ser så bra ut i bilderna. Det här avhjälper man genom att använda olika ytbeläggningar och olika slipningar på linserna. Ju dyrare objektiv desto bättre brukar de vara på att hantera den här typen av förrymda ljusstrålar. För att förhindra att strålar kommer in allt för snävt i objektivet använder man ofta ett motljusskydd. Men motljusskyddet hindrar ju inte starkt ljus som kommer rakt framifrån, vilket ljuset gör när man fotograferar i motljus.

Det är svårt att veta i förväg om ett objektiv kommer att vara bra i motljus eller inte, man måste helt enkelt testa. Du kan också utnyttja de svagheter som objektivet har för att få effekter som kan se häftiga ut. En sak som kan vara bra att kolla på är om du ­monterat ett filter på ditt objektiv för att skydda frontlinsen, det filtret blir ju ytterligare ett lager glas som ljuset ska igenom. Därför kan det vara en bra idé att skruva bort filtret om du ska plåta i motljus. Då minskar du risken att få konstiga reflexer eller andra oönskade ljusfenomen i dina bilder.

Reflexer kan uppstå om man har enklare filter eller objektiv.

Siluett eller täckning

Motljusbilder kommer i två varianter. Antingen underexponeras ditt motiv och blir till en siluett mot den ljusare bakgrunden, eller så exponerar du efter motivet och bakgrunden fräts ut (antagligen). Hur du vill ha din bild är så klart upp till dig, men för att själva kunna bestämma måste du ta kontroll över din exponering. Det här kan man göra på några olika sätt. Antingen väljer du det manuella läget på kameran och ställer in slutartid, bländare och ISO så att bilden blir exponerad så som du önskar. Du kan också välja något av automatiklägena och antingen mäta ljuset på ditt motiv och sedan låsa exponeringen eller använda dig av exponeringskompensationen för att justera mot hur kameran själv vill exponera med automatiken.

Vilken teknik du väljer är upp till dig, alla fungerar bra även om det manuella läget kanske ger dig störst säkerhet eftersom exponeringen då inte förändras om du inte själv ändrar något.

Störst risk för att kameran inte mäter som du vill är när det är stora kontraster i bilden. Till exempel om du vill ta en bild på någon som står med solen i ryggen, gärna ur en ­vinkel som tar med mycket av himmelen.

Bländaren formar ljuset

När du väljer din exponering i vanliga fall väljer du bländare utifrån hur mycket ljus du vill få in i din bild och hur stort skärpedjup du vill ha. När du fotograferar i motljus spelar bländaren även en annan roll. Det är näm­ligen hur stor bländaren är som avgöra vilken form ljuskällan i din bild får. Det styr också mycket av känslan i bilden. En större bländare ger en större ljuskälla, och tvärtom så klart, en mindre bländare ger en mindre ljuskälla. En större ljuskälla brukar ge en mjukare känsla åt bilden och fungerar ofta bra för till exempel porträtt medan en mindre ljuskälla och därmed en mindre bländare passar bra för landskapsbilder till exempel.

Den större ljuskällan som fås med en större bländare leder dock till att du tappar mer täckning i området runt ljuskällan och exakt vilken bländare du ska ha till vilken bild och ljuskälla är något som man får prova sig fram till.

Skillnaden mellan olika bländare blir tydlig när man ställer två bilder bredvid varandra. Den övre är tagen med en mindre bländare, den undre med en större.

Rätt vinkel för rätt ljus

Vad som är rätt ljus för just den bild du vill ta är det så klart bara du som vet. Men några saker som kan vara värda att veta, tänka på och ta i beaktande är hur ljuskällan beter sig beroende på var den placeras i din bild. Du kan välja att antingen ta med ljuskällan i bild, eller vinkla kameran så att ljuskällan hamnar utanför bild. Med ljuskällan rakt bakom motivet får det en nästan lite magisk ljussättning där det liksom lyser längs konturerna av ditt motiv. Ju längre ut åt sidorna du placerar ljuskällan desto mer sidoljuskaraktär får ljuset. Om du använder dig av solen som ljuskälla kan det också vara bra att tänka på att ju senare på dagen det är och ju längre ner solen har kommit på himlen, desto mjukare bli ljuset och desto enklare är det för kameran att hantera kontrasterna mellan den ljusa bakgrunden och det mörkare motivet.

Det underlättar så klart för kameran att inte låta ljuskällan vara kvar i bilden, det kan räcka med att låta den befinna sig precis utanför bild för att ge det härliga motljuset men en lite enklare exponering med färre kompromisser.

Spännande ljuseffekt

Ett litet sista tips som kan ge vissa bilder en liten specialeffekt är att ta ett kort plast- eller metallrör som är några centimeter brett och några centimeter långt och hålla det framför objektivet. Så att du liksom tittar igenom det. När ljuskällan hamnar på kanten av röret kommer det att bildas en rund reflex i bilden. Det fungerar bäst vid lite större bländare som gör att röret inte syns i bild på grund av oskärpan.

Slutligen

För att sammanfatta lite kort så kan vi alltså konstatera att för att få kontroll över mot­ljuset gäller det att ha så bra optik som ­möjligt, veta vilken effekt man är ute efter, kunna kontrollera sin exponering och vara lite kreativ.