Fotografering

Så fångar du vinteraction på bild

Nu är det snart dags för julledighet och då ges fler möjligheter till att fånga actionpackade aktiviteter på bild. Här får du knepen som ger dig övertaget när du ska ge dig ut i snöyran med kameran.

Det är inte alltid vinter betyder fluffig vit snö och roliga vintersporter. I den södra halvan av vårt avlånga land betyder det ofta gråtrist och slafsigt väder. Men förr eller senare brukar den vita vintern göra sitt intåg även i våra sydligare delar. Och då vill man ju fånga allt på bild. Den här texten kommer att ha en viss riktning åt alpinåkning, men det som står här går så klart att applicera även på andra aktiviteter. 

Exponera rätt

När man fotograferar i väldigt ljusa miljöer, som ett snötäckt landskap är, kommer kameran att lura dig att felexponera. Visserligen med flit, men inte av ondo. Kameran är ju nämligen inställd på att en korrekt exponering är 17 procent grått, ungefär. Men eftersom snön är mycket vitare än det kommer din kamera att exponera snön så att den blir grå. Och det i sin tur innebär ju att kameran underexponerar (se bild 1). 

 

Bild 1. Om du inte överexponerar blir bilden mörk.

 

Personligen brukar jag i vanliga fall ställa exponeringskompensationen på att underexponera ungefär ett halvt steg i vanliga fall. Detta för att jag är lite allergisk mot utfrätta högdagrar om jag inte själv bestämmer att det ska vara utfrätta högdagrar. Och det är sällan några problem att lyfta skuggorna ett par steg i efterhand. Men om jag gör det på vintern blir mina bilder vädigt mycket för mörka. Vill du få en korrekt exponering direkt brukar det vara värt att överexponera bilderna ett till ett och ett halvt steg. Ibland mer, sällan mindre. Det beror så klart också på vad du vill ha för känsla i bilden. Men för en korrekt exponering brukar ett till ett och ett halvt steg vara lämpligt. 

Rätt vitbalans

Vinterväder har en tendens att vara kallt. Kallt brukar vi förknippa med blått ljus. ­Vinterljuset brukar också av sig självt vara aningen blått. Men vill man ha en neutral bild är det bäst att vitbalansera neutralt. Enklast­ gör man det genom att vitbalansera sina rå­filer i efterhand om man har justerat vit­balansen okej i förväg. Vill man vara extra noga kan man justera vitbalansen manuellt genom att använda snön som referens för ljustemperaturen just där och då. 

Man kan så klart förstärka känslan i bilden med hjälp av vitblansen. Är det en bild tagen i det varma ljuset av en lågt stående vintersol men man har balanserat bilden neutralt när man tog den kan man med fördel värma på den lite i efterbehandlingen (se bild 2).

 

Bild 2. Justera vitbalansen så att du får med det gyllene ljuset.

 

Vill du förstärka känslan av kyla i en bild, till exempel en mulen dag eller efter att solen gått ner bakom horisonten kan du kyla ner vitbalansen för att göra bilden lite blåare. Men dra inte för mycket, bäst blir effekten när man inte tänker på bilden som »blå« utan man ska bara få den där kalla känslan. 

Håll koll på slutartiden 

Om du gillar skidåkning och gärna tar med dig kameran ut i backen, eller ännu hellre, utanför backen. Ja, då har du säkert sett bilder där åkaren skvätter upp en stor plym av lössnö som fångats så skarpt att du kan se varje liten gnutta snö som skvätter iväg (se bild 3).

 

Bild 3. Du behöver en riktigt kort slutartid för att frysa rörelsen ordentligt.

 

Måhända tittar du på dina egna bilder och ser inte alls samma sak. Det som kan vara en av skillanderna här är slutartiden. För att verkligen frysa varje liten snöflinga så att den blir skarp gäller det att se till att du har en riktigt kort slutartid. Minst 1/1000 men gärna snabbare. Sådana tider kräver oftast ljusstarka objektiv och kameror som kan hantera högre isokänsligheter utan att bli allt för brusiga. Fördelen med vintern är att all snö reflekterar ljuset och att få upp slutartiderna i de hastigheter som krävs går oftast bra. Men en mulen dag tidigt i februari kan det vara en balansgång för att få till bra skärpa utan att behöva gå upp så pass mycket i känslighet att bilden blir tillräckligt skarp men samtidigt inte tappar­ skärpa på grund av den höga känsligheten. Lär känna din kamera ordentligt så du vet var den gränsen går. 

Foto: Johanna Södergren
Bild 4: Det är blixten som fryser bilden, inte slutartiden.

Du kan så klart använda dig av blixtar för att frysa bilderna också. Men för att det ska bli snyggt behöver du oftast placera blixten en bit ifrån kameran och det tar mer tid och kräver mer förberedelser. Men det kan bli riktigt snyggt om man lyckas. Akta dig för att använda blixt bara för att det blir häftigt dock. Det blir gärna lite effektsökeri av det hela (se bild 4). 

 

Aktuellt just nu

    Senaste numret

    Senaste kommentarerna