Fotografering

Lär dig vara kreativ med långa slutartider

Med hjälp av långa slutartider kan du förlänga dagen och utnyttja det lilla ljus som finns under de mörkare månaderna i vårt land. Här lär vi dig några tips för bättre bilder – med en slutare som är mer öppen.

Sommarens många och långa ljusa timmar är sedan länge förbi. När mörkret sprider ut sig allt mer över vårt avlånga land är det många som suckar och låter kameran gå i ide över vintern. Den kanske plockas fram vid högtiderna eller den där morgonen då frosten var extra fin. Men ljuset, eller snarare bristen på det, gör att man inte ids leta efter bilder i den mörka vinternatten. Men inte ska det behöva vara så, lär dig bemästra de längre slutartiderna så ska du se att du klarar dig utan mängder av ljus. Det handlar bara om att tänka om och vara kreativ. 

Lösningar och problem

Att fotografera med långa slutartider är inte så svårt. Men det kan kräva lite eftertanke och planering. Eftersom en lång slutartid gör att bilderna blir känsliga för oskärpa gäller det att du kan hålla kameran stilla eller utnyttjar oskärpan kreativt. 

Många moderna kameror har bildstabilisering, antingen i kamerahuset eller i objektivet. Något som gör att längre slutartider än normalt inte är ett problem. Men i vissa fall kommer de slutartider som tas upp i den här artikeln vara längre än vad som går att handhålla trots bildstabilisering. Därför kommer du att behöva något som gör att din kamera står stadigt. Ett stativ är den självklara lösningen. Men har du inget eller inte vill skaffa ett stativ finns det så klart andra sätt. Du kan till exemel ta med dig en tyg- eller plastpåse med ris eller små bönor som är stor nog för att kameran ska kunna ligga på den. Sedan använder du den som stativ, givetvis får du hitta stolpar, stenar, elskåp och så vidare för att lyckas få kamerna på rätt höjd. Men när kameran väl vilar nedlagd i påsens formbara innehåll kommer den att ligga lika stilla som om du hade ett stativ. 

Smutsen kan synas

För att få fram rätt effekt kan du ibland vilja ha riktigt långa slutartider, även om ljuset är snålt tilltaget kan det vara tillräckligt starkt för att du ska behöva blända ner ditt objektiv en del. Då får man börja passa sig för två saker. Dels det som kallas för diffraktion, alltså att ljuset börjar spridas mer för att bländaren blir mindre (enkelt beskrivet). Det leder till att skärpan försämras. Den här effekten uppträder oftast runt bländare 11 eller mindre. 

Ett annat problem som kan uppstå vid små bländare är att all den där smutsen du har på din sensor faktiskt börjar synas. Här finns så klart två lösningar, göra rent sensorn och/eller ta bort smutsen i efterhand. Här kan det ibland räcka med att man går ner till bländare 8–11 för att fläckarna ska börja bli synliga. 

 

I den här bilden syns dammet på sensorn på grund av storleken på bländaren (f/16).

 

Ett annat problem vid längre slutartider är bruset. Ju längre slutartid du använder ju varmare blir sensorn under exponeringen och det skapar brus. 

Vill du undvika så långa slutartider men ändå få effekten av dem kan du använda dig av en teknik som beskrivs här: http://www.kamerabild.se/node/544621/. Med hjälp av den tekniken kan du använda många kortare exponeringar för att skapa illusionen av en enda lång exponering. Bildkvaliteten blir högre, men varje bild kräver en stunds arbete framför datorn, mer än vanligt alltså.

Tänk också på att när du trycker av bilden så är risken stor att du skakar till kameran. Det kan leda till oskarpa bilder när du använder en lång slutartid. Försök därför att använda antingen en fjärrutlösare eller tidsinställd utlösare. Då slipper du skakningar på grund av knapptryckningar på kameran. 

Olika tekniker för olika motiv

Beroende på om det du ska fotografera är ett helt och hållet stillastående motiv eller om det finns några rörliga element med i bilden. Om ditt motiv är helt stillastående är det oftast inga större problem att fånga en skarp bild av det med långa slutartider. Möjligen kan vinden ställa till problem. Tycker du att det skarpa orörliga motivet är lite för ­tråkigt kan du på egen hand skapa rörelse i det genom att röra på kameran under exponeringen. En klassisk teknik är att fotografera trädstammar och under exponeringen tiltar du kameran lite uppåt och nedåt. Då får du ett utsmetat mönster av trädstammarna i bilden. Det kan bli snyggt, det kan också bli mindre snyggt. Men det är bara att testa, en exponering kostar ju inget med en digital­kamera.  

 

Du kan även kombinera en panorering med blixt för lite extra effekt. Se då till att blixten löser ut på andra ridån.

 

Om ditt motiv innehåller något som kommer att röra på sig under exponeringen får du fundera över hur du vill fånga bilden. Vad vill du ska vara skarpt och vad vill du ska bli suddigt på grund av rörelseoskärpan? Är det ditt huvudmotiv som rör sig? Eller är det omgivning? Vill du att ditt huvudmotiv ska vara skarpt? Vill du att bakgrunden ska vara skarp?

Så panorerar du

Om ditt huvudmotiv är det som rör sig och det är det du vill ha skarpt, då får du lära dig att panorera. Det innebär att du följer motivet med kameran så att det i stort sett står stilla med kameran som referenspunkt. Att panorera är knepigt med väldigt lång slutar­tid. Oftast blir det bäst om man håller sig mellan 1/60 och 1/10 någonstans. Men det är så klart väldigt lösa siffror, hur bra resultatet blir beror på hur duktig du är på att panorera. Vilken slutartid du ska ha beror på några olika saker. Dels hur snabbt ditt motiv rör sig, men också hur mycket panoreringseffekt du vill ha. Ju mer utsmetad du vill ha bakgrunden ju längre slutartid måste du ha. Ju snabbare ditt motiv rör sig ju kortare slutartid kommer du undan med eftersom du då måste röra kameran snabbare för att följa motivet. Man lyckas oftast inte på första försöket utan det kräver lite träning. Men resultatet kan bli väldigt snyggt. 

Istället för att panorera kan du låta kameran vara stilla och låta ditt motiv »måla« över bilden. Det kräver dock att motivet inte rör sig för fort eller att du har för lång slutartid. Om slutartiden är för lång och motivet rör sig för fort kommer det att se ut som om ditt huvudmotiv aldrig varit på bilden alls. Det underlättar också om motivet har en annan färg än bakgrunden om det ska synas bra. 

Lek med ljuset

Vill du vara lite mer kreativ under de mörka dagarna är allt du behöver en bra lampa. Vänta sedan tills det är helt mörkt eller åtminstone tillräckligt mörkt för att det ska gå att ha långa slutartider, runt 10–20 sekun­der utan att ditt motiv blir allt för upplyst, helst ska det inte belysas alls (om du inte vill ha lite extra ljus i bakgrunden). Placera sedan din kamera på ett stativ och ställ in en lagom slutartid. Att jag skriver »lagom« beror på att det är väldigt svårt att veta exakt vilken slutartid som kommer att passa. Men börja med 10–15 sekunder och en bländare runt f/4–f/5,6. Sedan låter du slutaren öppnas och du kan då börja gå omkring i bilden och belysa olika delar av den med lampan. Har du olika lampor med olika färger och former på ljuskäglan kan du få fram riktigt häftiga effekter.

 

Med hjälp av en lampa kan du måla med ljus.

 

Du har säkert sett bilder tagna längs bilvägar där bilarnas lyktor målar streck över bilden i olika färger. Det här är samma teknik fast det är du själv som väljer hur ljuset ska falla. Här är det bara din fantasi som sätter begräsningarna. 

Klassiskt vatten

En av de mest klassiska effekterna av en lång slutartid är när du fotograferar vatten som rör sig. Det kan vara vågor som slår in över stranden eller en fors som flyter fram över klipporna. Oftast brukar man försöka hitta ett motiv där det finns flera fasta punkter som kan kontrastera med skärpa mot vattnets mjukhet i bilder med en lång slutartid. Men prova också att experimentera med att inte ha några fasta punkter alls i bilden och se hur du gillar det mer abstrakta som uppstår då. Det enda som hindrar dig är din fantasi!

Tänk på kompositionen

Även om det är lätt att skapa roliga effekter och spännande bilder med en längre slutartid så ska man inte glömma bort att bilden fortfarande behöver en bra komposition för att bli bra. Det går inte att bara fotografera en häftig effekt och per automatik få en bra bild. Tänk igenom ditt motiv och hitta former eller färger som passar bra tillsammans med den effekt du har tänkt dig. Lycka till! 

 

 

Aktuellt just nu

    Senaste numret

    Senaste kommentarerna