Prylnyhet

Spegellösa kameror ska öka Nikons marknadsandel

Tidningen Digi Times i Taiwan uppger att Nikon räknar med att nya spegellösa modeller ska öka företagets marknadsandel under 2011 och 2012.

Publicerad

I Sverige har Nikon en starkare ställning än generellt på andra marknader med nära 50 procents marknadsandel för systemkameror. Nikon vill nå denna nivå på fler marknader och enligt Digi Times ska detta ske genom att bredda sortimentet med spegellösa modeller.

Enligt artikeln anser inte Nikon att de kommande spegellösa modeller kommer att skada försäljningen av de traditionella spegelmodellerna. Några kunder kommer givetvis att välja spegellöst istället, men ett breddat program brukar innebära ökad total försäljning. Färre mekaniska delar kan också ge lägre tillverkningskostnad.

Digi Times uppger att Nikons mål är 40 procent av marknaden för systemkameror (med och utan spegel)på den asiatiska marknaden 2011 och 50 procent 2012 tack vare ett breddat program med spegellösa modeller.