Utställning

Anton Corbijn tillbaka på Fotografiska

Kamera & Bild var med när Anton Corbijn i dag öppnade sin nya utställning 1-2-3-4 på Fotografiska. Bilderna är hämtade från hans enorma arkiv efter att i 40 år ha porträtterat musiker som U2, The Rolling Stones och Joni Mitchell.

Det har gått fyra år sedan Anton Corbijn senast hade en utställning på Fotografiska. Nu är han tillbaka och visar den här gången över 400 bilder som alla kretsar kring det som gjort Corbijn världsberömd – hans porträtt av musiker. 

Fotografierna har till viss del haft en så stor betydelse att de format hur vi uppfattar band som U2 och Depeche Mode. Men samtidigt menar Corbijn att hans sätt att porträttera är ovanligt i dag. Han anser att magasinen har gått från att efterfråga bilder med personligt uttryck till att vilja ha det felfria iscensatta, för att ”play it safe”. 

– Jag är så glad över att jag hade möjligheten att arbeta på mitt mycket intuitiva personliga sätt där jag ibland hade en idé, men oftast inte, när jag gjorde jobb på uppdrag av magasin. För mig var inte fokus på att kunna få bilden såld vidare. I dag klandrar jag magasinen som beställer opersonliga och ”safe” bilder av fotografer, som på grund av den enorma konkurrensen ser sig tvingade att utföra jobben och ta bilder som kan säljas världen över, säger Anton Corbijn.

 

Foto: Johan Wessel
Kamera & Bild var med när Anton Corbijn fixade det sista inför öppningen av utställningen. Här skriver han bildtexter direkt på väggen.

 

”Det viktigaste i deras liv”

Han har under sin karriär haft en stor mängd kändisar framför kameran, men deras kändisskap är inget som Corbijn går igång på.

– När jag startade som ung blyg pojke var jag till en början imponerad av musikerna, även av mina lokala band. Men väldigt fort insåg jag att de jag vill ta bilder av är människor, vilka precis som jag, har känslan av att det de gör är det viktigaste i deras liv. Så det handlar aldrig om berömmelse och det spelar ingen roll om de uttrycker sig genom musik, film, måleri... Det handlar om människor som ger allt. När jag ser sådant, då vill jag fotografera den personen, säger han.

 

Foto: Anton Corbijn
The Rolling Stones, Toronto 1994.

 

Många negativ i byrålådor 

Även om Anton Corbijn i dag arbetar mycket med spelfilm finns stillbilden alltid där för honom. Till utställningen 1-2-3-4 har han valt bilder som är tidlösa.

– Jag insåg att jag hade så många negativ i mina byrålådor, bilder som ingen någonsin sett och på grund av detta ”inte existerade”. De som jag valt för denna utställning har en särskild tidlös aspekt och de skiljer sig ganska mycket från dem som blev valda till omslag eller marknadsföring, säger Anton Corbijn.

 

Utställningen 1-2-3-4 pågår på Fotografiska mellan den 16 september och 4 december.

 

    Senaste kommentarerna