Fotografering
https://www.kamerabild.se/fotoskolor/fotografering/15-tips-f-r-b-ttre-br-llopsbilder
Fotografering

15 tips för bättre bröllopsbilder

Bröllopet är en viktig händelse i många människors liv. Att då vara den som fått uppdraget att dokumentera den stora dagen kräver mycket av dig som fotograf. Här ger vi dig tipsen för hur du ska lyckas fånga de känslofyllda ögonblicken.
544886

1-5

1. För att bli en duktig bröllopsfotograf krävs det övning. På samma sätt som att du inte gärna springer ett maraton om du inte har tränat först. Men hur ska du då öva på att fota bröllop, om du aldrig tar steget och fotar ett riktigt bröllop? Ett sätt kan vara att följa med en erfaren bröllopsfotograf, för att se hur den fotografen arbetar. Till en början kanske du inte ens fotograferar något själv, utan bara iakttar och lär dig. Självklart hela tiden med respekt för fotografens arbete. När du upplever att du kommit en bit på vägen kan du fungera som andrefotograf – en person som tar kompletterande bilder från andra vinklar än där den »riktiga« fotografen står. 

Att fråga någon etablerad fotograf om du får hänga med kan alltså vara ett bra sätt för dig att komma igång med bröllopsfotografering. Men i fortsättningen av den här artikeln utgår vi från att det är du själv som är bröllopsfotografen.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Bröllopsfotografering handlar mycket om att berätta en historia. Det kan du göra genom att dokumentera hela dagen.

 

2. Många brudpar är ovana av att befinna sig framför kameran och är kanske till och med lite obekväma. Därför är det viktigt att du som fotograf får dem att känna sig avslappnade. Detta brukar lösa sig om du ser till att först lära känna brudparet, genom att träffa dem ett bra tag innan den stora dagen. Då kan ni prata om fotograferingen och även testa att ta några bilder, vilket underlättar för er alla. Brudparet får en liten övning samtidigt som du får möjligheten att uppleva samspelet med paret. 

 

3. När ni sedan träffas på bröllopsdagen är ni inte längre främmande för varandra. Trots det är brudparet säkert en aning nervösa, vilket du under fotograferingen fintar bort genom att få dem att tänka på annat. Du kan ge dem små uppdrag som »gå längs med vägen här« eller något annat som får dem att tänka bort själva fotograferingen. Men regissera inte för hårt, utan låt det finnas en öppenhet och naturlighet i situationen. Det är hur som helst viktigt att du kommunicerar och har en bra kontakt med brudparet. Att gömma sig tyst bakom kameran skapar en osäkerhet hos paret och ger inga bra bilder. En bra bröllopsfotograf kan ta människor och interagera med dem.

 

Fråga gärna brudparet vilka bilder de förväntar sig.
Foto: Bengt Luthman
4. Vid det första mötet med brudparet, några månader innan bröllopet, är det bra om ni diskuterar igenom praktiska detaljer. Vilka förväntningar de har på dig, hur tidsschemat kring bröllopsdagen ser ut och när det passar att du fotar. Allt för att du ska kunna vara så förberedd som möjligt. Men också för att du ska ha möjlighet att dela med dig av lite råd och tips. Som att det kan vara bra om de har med sig bekväma skor om ni ska fotografera i mer »tuff« terräng eller att det visuellt efter vigseln kan bli mer effektfullt med blomblad än om gästerna kastar risgryn, och så vidare. Under ert möte kan du även visa olika exempelbilder, för att se vad brudparet gillar.

 

5. Efter ert första möte är det lämpligt att skriva ett kontrakt där det framgår vad ni har kommit överens om. Var gärna tydlig med vilken typ av bilder och hur många som ska levereras, så att det inte uppstår några missuppfattningar. I kontraktet bör det även framgå vad som händer om du blir sjuk. Många professionella bröllopsfotografer har skaffat sig ett nätverk av andra fotografer som kan hjälpa till om det uppstår problem. 

Ditt pris ska så klart även framgå i avtalet.

 6-10

6. Förr i tiden var det vanligt att brudpar gick till en studiofotograf för att låta fotografera sig. Detta resulterade i ett antal bilder – ofta högkvalitativa – men sällan några som beskrev själva bröllopet. Därför handlar modern bröllopsfotografering i dag mycket mer om att berätta en historia. Det kan du göra genom att dokumentera det som händer under dagen med förberedelser, vigsel och fest. Men även genom att fotografera porträttbilder, fast då gärna i en miljö som berättar något mer en vad en fond i studion lyckas med. Reka helst miljöerna innan, och ha gärna flera alternativ att välja mellan. Tänk även på att en mindre vacker plats, som en ruffig industrimiljö, kan bli alldeles perfekt för att skapa kontraster i bilden. Det behöver inte alltid vara så att bilden ska tas på den vackra sommarängen. Men det viktigaste är att brudparet gillar miljön och känner sig bekväma i den, då blir det bäst bilder.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Om det är mulet och ännu inte något regn finns det stora möjligheter att få bra bilder utomhus. Ljuset lyfter då fram brudparet på ett snyggt sätt, och regnmolnen kan vara effektfulla.

 

7. Hur bra en miljö är beror förstås även på ljuset. Reka därför miljöer vid ungefär samma tidpunkt på dagen, som när fotograferingen sedan kommer att äga rum. Om du på bröllopet kan styra brudparet till att fotograferas så sent som möjligt underlättar det för att få ett mjukare ljus. Men sker fotograferingen mitt på dagen i starkt solljus, är det bra om du har letat upp en skuggig plats med ett mer jämnt ljus utan kraftiga skuggor som slår i ansiktet. 

 

8. Var beredd på att det kan regna. Om det öser ner vill inget brudpar stå ute i det fria och få kläder och frisyrer förstörda. Se då till att ha rekat någon bra fotoplats som skyddar från regnet, kanske i något valv eller i en fin inomhusmiljö. Om det bara är mulet och ännu inte något regn finns det stora möjligheter att få bra bilder utomhus. Ljuset skapar då bakgrunder som blir milt gråa och på så sätt lyfter fram brudparet. 

 

Glöm inte att variera ditt utsnitt för att fånga detaljer.
Foto: Calle Rosenqvist
9. Utrustningen bör du självklart ha full kontroll över, och sett till att allt är laddat, inställt och klart när det är dags att fota – så att du helt och hållet kan ägna dig åt brudparet. För dem är ju bröllopsdagen en av de viktigaste dagarna i livet, och då vill du inte gärna upptäcka att det tekniska strular. Fota därför med två olika kamerahus, och ta de viktigaste bilderna med båda husen. Använd flera olika minneskort som du har formaterat innan, och byt under dagen. Se dessutom till att köpa högkvalitativa minneskort som klarar påfrestningar – för säkerhets skull. 

 

10. Lämplig bröllopskamera är en slitstark sådan som kan leverera bildfiler med höga ISO-tal utan att det blir för brusigt. Platsen där vigseln äger rum kan ha sämre ljusförhållanden och då kräva att du går upp i ISO. 

Att använda ljusstarka objektiv är också att föredra och en favorit bland många av dagens bröllopsfotografer är 50mm f/1,4 eller f/1,2, eller den billigare med f/1,8. Den här brännvidden passar för många situationer och den stora bländaren ger en fin bakgrundsoskärpa. Även någon typ av zoom kan underlätta ditt arbete, till exempel en 70–200 f/2,8 för att fånga ögonblick under vigseln eller vid middagen. Vill du vara utrustad med en typisk porträttglugg rekommenderas 85mm f/1,8. 

Övrig utrustning som kan komma till användning är putsduk för att rengöra objektivlinser. Det kan även vara bra att ha regnskydd till kamera och objektiv, antingen ett påkostat riktigt sådant eller den billigare hemgjorda varianten med hjälp av en fryspåse.

 11-15

11. Frågar du etablerade bröllopsfotografer om de använder naturligt ljus eller blixt, får du ofta svaret: naturligt. En anledning till det är att dagens bröllop som i bild är uppbyggda som en historia kräver att du är flexibel och snabb för att lyckas fånga de olika ögonblicken. Då har du ingen möjlighet att kånka runt på tung blixtutrustning (och att använda blixt direkt på kameran ger sällan något spännande ljus). En annan anledning till att många undviker blixten är att det naturliga ofta ger ett mjukare och finare ljus, lite romantiskt helt enkelt. Den tredje anledningen är att du under själva vigsel­akten inte bör använda blixt, eftersom det lätt kan störa.

Men är ditt uppdrag att fotografera under hela dagen, och sent in på festen – ja, då finns det inte mycket naturligt ljus att tillgå de sista timmarna. Sätt då en blixt på kameran, för att fånga de snabba rörelserna på dansgolvet.

 

Foto: Calle Rosenqvist
Att fotografera i en kyrka mitt i vintern innebär ofta dåliga ljusförhållanden. Se till att ha en kamera som klarar höga ISO.

 

12. Fotografera dina bröllopsbilder i raw-format. Du kan även spara dem i jpg, men för att ha större möjligheter i bildredigeringen rekommenderas raw. Ställ in exponeringen efter det viktigaste i bilden, ofta är det ansiktena. Men var observant på om du får några utfrätta partier, till exempel i en ljus bröllopsklänning. Då måste du korrigera exponeringen. Däremot om en ljus och solig bakgrund på vissa ställen blir lite utfrätt är mer okej. 

 

Tipsa gärna brudparet om att blomblad gör sig bra på bild.
Foto: Calle Rosenqvist
13. Slår du upp en bröllopstidning finns det ofta en lång lista över bilder som fotografen bara måste se till att fånga. Men vem har bestämt det? Inte brudparet i alla fall. Det är ju de som gifter sig, det är deras speciella dag och antagligen också de som har anlitat dig. Fråga därför dem om de har några speciella bildönskemål, och försök sedan fånga just deras unika fest. Strunta i bröllopstidningarnas alla »måste-bilder« och var istället med i nuet och se vad som händer på det bröllop som du fotograferar. Annars kan du lätt missa de bästa bilderna. 

 

14. Att vara igång en hel dag som bröllopsfotograf är energikrävande. Se därför till att packa ner energikakor eller liknande för att ha ork hela vägen. Vattenflaska rekommenderas även. 

 

15. Din klädsel som fotograf bör vara hyfsat bekväm att arbeta i, men samtidigt snygg och ren för att matcha den festliga dagen. Att smälta in är något du bör sträva efter så att du inte tar för mycket uppmärksamhet från det som är viktigt under bröllopet. Vid själva vigseln rekommenderas därför att du är restriktiv med hur mycket du rör dig i lokalen, för att du inte ska störa allt för mycket. 

 

Taggar