programvara

Adobe på väg att släppa sin AI "Firefly" till företag

Kamera & Bild var en av de första att ta del av Adobes betaversion av Firefly, deras generativa AI-motor för bilder. Nu förbereds den för att släppas till företagskunder.

Diskussionen kring AI-revolutionen verkar aldrig ta slut, och hittills har Kamera Bild skrivit en hel del artiklar i ämnet, både rörande AI, generativ AI, promptografering, regler och tankar kring hur vi, samhället och industrin ser på konceptet:

Redaktionen på Kamera Bild var en av de första att få tillgång till Adobes betaversion av deras AI-verktyg "Firefly" i slutet av februari, vilket är deras egna version av "generativ AI", alltså en programvara som kan skapa bilder och objekt på egen hand – i detta fall genom inmatning av text från en människa.

Nu har Adobe nästan färdigställt Firefly och anser nu att den är tillräckligt bra för att snart kunna användas på riktigt, då de har planer på att göra den tillgänglig för sina 12 000 företagskunder som vill använda tjänsten. Enligt Adobe själva har användare av betaversionen genererat runt 200 miljoner AI-bilder sedan den släpptes officiellt under mitten av mars. Firefly befinner sig däremot fortfarande i betaversion.

"Promptograferad" bild med texten "a vintage camera in the woods with a lot of moss".
Bild genererad med texten "photographers taking pictures on the street".

Firefly har tränats på över 100 miljoner av deras egna Adobe Stock-bilder samt fria bilder, vilket kan jämföras med de runt 330 miljoner bilder och illustrationer som finns i deras bibliotek.

Adobe har även meddelat att man har planer på att släppa en version av Firefly integrerad med Googles chatbot Bard, där användare kan promptografera fram AI-bilder direkt i chatten.

Under Stockholms Fotodag tidigare i mars höll vi även en paneldiskussion tillsammans med naturfotografen Magnus Winbjörk, porträttfotografen Therese Asplund och pressfotografen Alexander Mahmoud, där vi diskuterade AI bilder samtidigt som vi visade hur Adobe Firefly Beta fungerade.

Om du missade denna kan du se den 35 minuter långa diskussionen högst upp i artikeln.