Kamera & Bild testar

TEST: Godox AD100 Pro – kompakt budgetblixt

För den som vill testa det här med blixtfotografering utan att behöva satsa en alltför stor summa kan Godox AD100 Pro vara en lockande instegsmodell. Vi har testat den och tittar på för- och nackdelar.

Även de som ofta hävdar att de helst bara fotograferar i befintligt ljus kan ibland behöva lite hjälp på traven. En liten blixt med bra automatik gör det enkelt att ge bilderna det där lilla extra som kan behövas för att få dem att sticka ut. Godox är en kinesisk tillverkare av blixtar, ljusformare och andra studiotillbehör. Deras minsta och mest kompakta blixt är AD100 Pro. Det är en blixt stor som en rejäl läskburk och med en vikt på 524 gram är den lätt att stoppa ner i kameraväskan. Tillsammans med en kompakt ljusformare som ett paraply eller en liten softbox, och ett litet stativ ökar du dina möjligheter att få bra porträttbilder i de flesta miljöer.

AD100 Pro har TTL och HS-funktion (high speed) det vill säga att den ställer in ljuset automatiskt och kan synka med slutartider upp till 1/8000s. Du kan också välja att ställa in ljuset manuellt om du hellre vill det, eller låta automatiken ställa in ljuset och sedan låsa det och justera manuellt, en funktion som Godox kallar för TCM. Styrkemässigt bränner den iväg 100Ws som kan justeras i 9 steg (i tredjedels steg). För de som vill använda modelljus finns en led-lampa på 1,8W som kan justeras i tio steg.Det finns också möjlighet att zooma blixten, något som inte är så vanligt på en studioblixt. Det är potentiellt användbart när man vill samla ljuset och inte har ett raster eller en snoot, men för det mesta kommer nog användaren inte att använda just zoomfunktionen.Batteriet ska klara av 360 blixtar med full kraft, i verkligheten innebär det att batteriet räcker ganska länge om man inte kör blixten på full kräm.

Godox AD100 Pro är i storlek ungefär som en ljusstark standardoptik.

Likheter med andra

Om du är vaken så noterar du kanske att Godox AD100 Pro har vissa likheter med den tidigare testade Profoto A2. Med “vissa likheter” åsyftas den i stort sett identiska formen, styrkan, funktionerna och tekniken för att fästa tillbehör. Det som skiljer sig, på pappret, är priset.

Knapplayouten är inte alltid helt självförklarande, även om den inte är överdrivet krånglig.

Förhållandevis enkel

När man packar upp AD100 Pro gör man sig en tjänst om man kollar igenom bruksanvisingen eller instruktioner på youtube, för det är inte helt självklart hur man ska göra de inställningar som behövs för att sändaren (som köps separat) och blixten ska synka ordentligt. Gränssnittet är inte jättekrångligt, men vissa saker i menyn är inte självförklarande. Det går dock förhållandevis snabbt att komma igång och fota (när man tittat igenom manualen). Det största problemet vi hade var att byta mellan de tre fotolägena som finns, det vill säga manuellt, TTL och mulitläget, det vill säga när blixten slår av flera blixtar under en enda exponering. På blixten kan man pendla mellan dessa lägen enbart med mode-knappen, men på sändaren behöver man använda sig av en kombination av knapptryckningar för att kunna komma i och ur multiläget. Det kanske finns någon förklaring till varför, men det känns orimligt och det tog ett tag innan problemet löstes.

Det följer med en batteriladdare och ett stativfäste som går att montera av och på beroende på hur man vill jobba. Allt samman kommer i ett litet fodral som gör den enkel att packa ner i en väska.

Vi har testat blixten tillsammans med sändaren XPro, det finns andra sändare som fungerar med AD100 Pro, men XPro är den som har störst skärm och är ger därmed bäst överblick över inställningarna.

Till AD100 Pro finns ett tilbehörskit kallat AK-R1, det innehåller bland annat några färgfilter, en snoot, reflektorer och, som på bilden, klaffar.

Viktiga tillbehör

En bar blixt av den här sorten är visserligen användbar som den är, men dess användningsområden utökas mångfaldigt om man använder sig av olika tillbehör och ljusformare. Till Godox AD100 Pro finns ett tillbehörskit som kallas AK-R1 som innehåller fyra olika färgfilter för att justera blixtljuset till lysrörs- eller glödlampsljus, där finns klaffar, en snoot, några diffusorer och ett bikakeraster. Vi har testat AK-R1 tillsammans med AD100 Pro och har väl inte så jättemycket att säga om delarna i kitet förutom att de gör sitt jobb. De fäster på blixten med hjälp av magneter och de sitter ganska bra om än känslan i dem är ganska plastig.

Det finns dock inga större ljusformare som softboxar eller annat som man kan fästa med magnetfästena, sannolikt för att magneterna inte är tillräckligt kraftiga för att hålla kvar vare sig en softbox vid blixten eller blixten vid en softbox, beroende på vilken del som sitter fast i ett stativ.

Magneterna som håller fast tillbehöret är tilräckligt starka för tillbehören i AK-R1, men skulle inte klara större tillbehör som en mindre softbox eller liknande.

Det som däremot finns är en adapter där du klämmer fast blixten i en ring med en klämma som sedan fäst på ett stativ och då ger dig möjlighet att använda ljusformare med Bowens-fäste. Vi har dock inte testat den adaptern och kan därför inte uttala oss om den.

Stativfästet som följer med blixten har dock en paraplyhållare vilket gör att du enkelt kan använda blixten med olika paraplyn vilket är en stor fördel när man ha ett mjukare ljus.

Prestation

Men hur bra fungerar AD100 Pro då? Vad gäller styrke- och färgstabilitet så upplever jag att blixten håller sig inom marginaler som gör att man inte stör sig på resultatet. Den synkar bra med sändaren och jag har inte upplevt att den missat några bilder om det inte handlat om seriebildsfotografering där blixten inte hunnit ladda upp sig. Och när det handlar om seriebildstagning vid full styrka så blir det ganska många svarta bilder, och ju mer man tickar neråt i styrka desto färre svarta bilder. När man kommit ner till runt 1/16s styrka så tickade den på tills jag tröttnade. Kör man blixten i HS-läget så tappar den några fler bilder vid seriebildstagning. Däremot så lyckades jag inte få upp seriebildshastigheten till kamerans högsta oavsett hur låg effekt jag körde blixten på.

Blixten fungerar bra, när den används tillsammans med ett paraply eller en softbox är det ingen större skillnad mot någon annan blixt med samma styrka.

På det stora hela har blixten fungerat bra under testperioden. Några gånger har sändaren tappat kontakten med blixten då den “tappat bort” en av de tre inställningar som krävs för att blixt och sändare ska synka.TTL-mätningen fungerar bra och under testet har den gjort rätt och ge bra bilder.

För vem och vad

På det stora hela har Godox AD100 Pro fungerat bra under testperioden. Ska man titta på marknaden och se vad man kan jämföra den med så finns till exempel Profoto A2 som är den närmaste produkten (i form och, grovt sett, i funktion i stort sett identisk) men också Elinchroms One, som är något större. Jag tänker mig att den som främst tittar på Godox AD100 Pro nog är den som tycker att Profotos motsvarighet är lite för dyr och att köpa in sig i deras system med tillbehör och kringutrustning blir en allt för kostsam affär. Och det går inte att komma ifrån att på det stora hela får du ganska mycket funktion för pengarna när du köper en Godox AD100 Pro. Det ska dock poängteras att vi inte testat den under en längre period och inte kan säga något om hållbarheten på längre tid. Men för hobbyfotografen kan den säkerligen vara ett bra alternativ för den som vill fota med en enkel, kompakt och smidig blixtlösning.

Pris3290 kronor
Styrka100Ws
FunktionerTTL, HSS Multi
Inställningsljus18W LED, inställningsbar i tio steg
BrinntidAnges ej
Uppladdningstid0,01-1,5 sekunder
Vikt524g
Mått120x76mm