https://www.kamerabild.se/tester/provar/vi-har-provat-nya-olympus-om-d-e-m1x
546431
Kamera & Bild provar

Vi har provat nya Olympus OM-D E-M1X

Totalbetyg

Kamera & Bild fick en exklusiv möjlighet att prova Olympus nya flaggskeppsmodell E-M1X några veckor innan den officiella lanseringen. Här är våra första intryck.

Många har väntat på Olympus uppdaterade modeller, och 2018 var året då mycket hände – men inte för Olympus. Nu har OM-D E-M1X hänt, och stortrumman är slagen för deras proffssegment för micro four thirds, som nu innehåller OM-D E-M1 Mark II och E-M1X.

Olympus chef över fotoverksamheten, Shigemi Sugimoto, berättar bland annat kring hur de ser på sin verksamhet och branschens utveckling. Han berättar att många satsar på fullformat, men att konsumenten i dag väljer att gå den kompakta och lättare vägen. Och, Olympus måtto har också länge varit att "eliminera tre onda saker hos SLR: tyngden, storleken och slutarskakningar".

Foto: Calle Rosenqvist
Claudia Bähr från Olympus Tyskland, berättar om specifikationerna hos Olympus OM-D E-M1X och utvecklingen av kameran.

Enhetschefen för Olympus DSLR och PEN-produkter, Claudia Bähr, berättar att de undersökningar och hands-on med journalister och fotografer har lett till att Olympus ramat in tre aspekter för vad de anser att ett proffs behöver få ut av deras kameror: precision i användningen, så så som knappar och reglage, möjlighet att använda kameran i svåra, utmanande situationer, samt att kunna fånga bilden bra med hjälp av bland annat bildstabilisering och bra sökare.

När Kamera & Bild i förhand fick låna E-M1X för att prova den innan lanseringen, berättade Stefan Mann, produktchef Olympus Sverige, att Olympus i och med denna lansering och framöver också kommer att satsa ytterligare på proffsen. Beviset för att så kommer ske ligger så klart i det nya kamerahuset, men även i att ägare av kameran nu har möjlighet att ingå i Olympus Pro Service-program.

Stefan berättar även att Olympus vågar mena att detta är en kamera med en vädertätning utöver det vanliga. Olympus har satsat, och kameran har genom hårda tester både slagits i golv och blivit utsatt för tuffa vattentester – händelser som inte är helt ovanliga att de sker för yrkesfotografer – och därefter fått till ett skalskydd som är något bättre än specifikationen IPX1 (motsvarande vattendroppar vertikalt i 10 minuter). Stefan Mann menar även att det är HDMI-porten som sätter stopp för en ökad IPX-klass. Det är också tillverkningskostnaden som gör att priset blir mycket högre än hos OM-D E-M1 Mark II, som just nu kostar runt 15 kkr när M1X introduceras för 35kkr.

Olympus fokus ligger också för de som fotograferar sport och natur, vilket ofta innebär just resande och bärande. Målet för Olympus är så klart att locka till sig allt fler kunder till sitt, som erbjuder mindre och lättare objektiv. I den kommande roadmapen avslöjas dessutom åtta kommande PRO-objektiv, med M.ZUIKO DIGITAL ED 150-400mm f/4,5 TC1,25x IS PRO redan under nästa år. Dessutom fyller Olympus 100 år i år, något som enligt Olympus själva innebär en spännande höst med nya produkter.

Genomarbetad ergonomi

Eftersom Olympus själva framhäver ergonomin så pass mycket som de gjort för denna kamera, så skulle det vara konstigt om den inte var förbättrad. Nu ersätter inte OM-D E-M1X den tidigare E-M1 Mark II, utan är i stället ytterligare en valmöjlighet för den som behöver en större kamera med bättre ergonomi.

Och det har den. I handen liggen den fint, känns stadig och skön, och dessutom bra anpassade avstånd för knappar och reglage.

Foto: Calle Rosenqvist
Knapparna på OM-D E-M1X ska kännas lika och hittas på samma ställe oavsett stående eller liggande fotografering.

Greppet upplever jag som något större och djupare framtill, vilket har en stor fördel för att passa fotografer med stora händer, eller vid fotografering med handskar. Möjligen kan det, för min personliga del, vara något väl tilltaget med det avstånd som blir mellan fingerspetsarna och de två funktionsknappar som sitter alldeles vid objektivfästet. Jag når dom helt enkelt inte fullt ut i mitt "normala" grepp, utan måste göra en viss förskjutning av handen framåt.

Med lite tyngre objektiv gör sig den lilla ergonomiska urgröpningen på kamerans batterigrepp, att handen smidigt får lite mer plats och därmed ett stadigare grepp, något som jag gillar. Detta framförallt med större objektiv som har lite tyngd, som när jag testade hålla i kameran med 40–150mm f/2,8.

Möjligen kan jag tycka att det vore en fördel att kunna ta av just batterigreppsdelen, precis som hos OM-D E-M1 Mark II. Möjligheten skulle innebära exempelvis än lättare kamera för den som reser eller rör sig ute i naturen, där minskad vikt är primärt. Å andra sidan så finns just OM-E E-M1 för det syftet. En fördel jag själv märkte vid användning är att den större ytan hos baksidan på M1X gör det bättre att hänga kamerahuset med ett tungt objektiv runt huvudet och axeln, då den ligger flatare mot ryggen/midjan och skaver mindre. 

Foto: Calle Rosenqvist
Som vi ser så har Olympus tänkt mycket på vilka knappar som proffsfotograferna verkligen vill ha – snabb åtkomst till minneskortsinställning, möjligheten att låsa knappar och reglage, samt något som inte syns här – skruvreglage för att frigöra minneskortsluckan.

Dessutom har Olympus tänkt på att knappstrukturen och hur knapparna programmeras ska kunna "sitta i ryggmärgen". Ett typexempel på detta är hur både grepp, reglage och tidigre nämnda knappar känns och upplevs likadana oavsett om du fotograferar med kameran stående med hjälp av batterigreppsdelen, eller liggande bilder, som vanligt. Samma sak gäller även joysticken som nu finns – eller – det finns två av dom på grund av samma anledning som jag nyss nämnt.

Dessutom har knapparna skillnader i struktur och urförande, för att snabbt kunna lokaliseras utan att behöva titta bort från sökaren, vilket är bra i viktiga situationer.

Foto: Calle Rosenqvist
Olympus OM-D E-M1x med 75mm f/1,8 (motsvarande 150mm småbild).

Foto: Calle Rosenqvist
Olympus OM-D E-M1x med 75mm f/1,8 (motsvarande 150mm småbild). Här hade kameran inga problem att sätta fokus, trots rätt smala elledningar i luften.

Genomarbetad snabbhet

Även om vi ännu inte haft möjlighet att fotografera något så snabbt som sport, så märker jag att Olympus satsat på att autofokusen ska pricka rätt. Med följande autofokus är den snabb på att uppdatera sig efter objekts förflyttning, och har inga problem att hitta rätt, i varje fall inte i dagsljus.

Autofokusen upplever jag också som snabb och stabil, utan några problem med det teleobjektiv på 75mm f/1,8 jag testade med.

Också kameran i sig är mycket snabb. Precis som Olympus påvisat med fördelarna med de två bildprocessorerna så går det nu att titta på bilder efter att man fyllt bufferten och tittar på bilderna innan dessa skrivits klart till minneskortet.

Foto: Calle Rosenqvist
Bild på 50 megapixel tagen med funktionen för högupplöst bild.

Foto: Calle Rosenqvist
Här syns ett utsnitt i 100 procent från tidigare bildfils nedre högra del.
50 megapixelsbild

Genom att ställa in kameran på läget för hög upplösning går det att ta en bild som blir 50 megapixel, både i JPG eller råformat. Det finns nu även ett läge för frihand, något som många önskade sig efter att funktionen intruducerades i E-M1, men där bara för stativ.

Kameran tar då upp till 16 bilder som den lägger samman för att öka på bildupplösningen. Funktionen är lättanvänd och nås snabbt genom att ändra fotograferingsläge, vilket gör att en symbol visas för just högupplöst bildtagning.

Att möjligheten nu finns att ta extra högupplösta bilder handhållet innebär att friheten ökar, utan att behöva stativ, samtidigt som man kan få hög upplösning och fortfarande ha en hyfsat kompakt kamera jämfört storleken hos andra kameror med samma upplösning.

Foto: Calle Rosenqvist
Olympus OM-D E-M1X, 75mm f/2,5 vid f/2,5 ISO, 1/250s, ISO 160.

Det blir helt enkelt ett snabbare arbetsflöde för de som befinner sig i gränslandet mellan att ha eller inte ha stativ men som vill åt de extra pixlarna och samtidigt spara vikt.

Bättre bildstabilisering

För längre brännvidder kan bildstabiliseringen vara guld värd. Olympus har alltid varit bra på detta, och har nu förbättrat sig ytterligare. Totalt går det nu att få upp till 7,5 stegs förbättring med hjälp av sync-IS som arbetar mellan objektiv och kamerahus.

Foto: Calle Rosenqvist
Olympus har lyckats bra med att förbättra bildstabiliseringen i ny E-M1X. Exakt hur bra kommer vi gräva vidare i när vi testar kameran. Olympus OM-D E-M1X med 40–150mm f/2,8, vid 57mm (motsvarande 114mm småbild), 1/100s, f/9, ISO 640.

Även om jag inte hunnit testa bildstabiliseringen i alla situationer så fungerar den riktigt bra, och det är imponerande att se hur bilden i sökaren sugs fast när man trycker ned avtryckaren halvvägs.

Jag provade även att filma, och även då gjorde stabiliseringen ett bra jobb. Det går nu också att justera bildstabiliseringen genom att stänga av den i exempelvis horisontell riktning, något som gör att man kan panorera utan att få ryckningar, men samtidigt få en stabil bild som inte skakar vertikalt. Bra!

Foto: Calle Rosenqvist
Olympus OM-D E-M1X med 40–150mm f/2,8, vid 150mm (motsvarande 300mm småbild), 1/320s, f/9, ISO 2500.

 Nästa grej att testa är de snabbare situationerna, samt att mer ingående kolla hur den följande autofokusen presterar, liksom hur bra sync IS egentligen är – kan den leva upp till 7,5 bländarstegs förbättring?

 

Olympus OM-D E-M1X är en funktionsfylld kamera, och det kommer att finnas mycket att testa i det kommande testet. Våra första intryck är positiva, men det är inte förrän i riktiga fotosituationer vi verkligen vet hur kameran presterar.

167315513313063_2270612106316716