Kamera & Bild testar

Test: 9 kameror som tål vatten och stötar

Äntligen sommar! Nu börjar det bli hög tid att se över checklistan inför semestern. Badkläderna kanske kan vänta, men inte fotoutrustningen. Planerar du att dra i väg någonstans där det är vått bör du redan nu fundera över hur och vad du vill fotografera. Under vattnet kanske skulle vara roligt?

Det är nästan omöjligt att inte tjusas av allt som simmar omkring under ytan. Människor blir viktlösa och därmed mer smidiga i vattnet vilket ger utmärkta tillfällen att ta spännande bilder på intressanta poser och böljande hår. Ta med en sarong ner i poolen och du kan plötsligt fota sjöjungfru-lookalikes. I sjöar och hav är det en oändlig skönhetsupplevelse att hälsa på fiskarna som svävar omkring bland tång och anemoner.

Tyvärr är kameror och vatten ofta en dålig kombination. En enda droppe på fel ställe kan orsaka kortslutning, och sen står man där. Kameralös.

För att kunna bada eller dyka med sin kamera kan ett undervattenshus vara ett alternativ. Det är faktiskt det enda alternativet om man vill ta med sig en systemkamera ner på botten. Det är inte ovanligt att uv-huset kostar minst lika mycket som själva kameran, och kräver en hel del underhåll. Särskilt packningarna måste vara i perfekt skick för att hålla vattnet ute.

Ett smidigare alternativ är att använda en undervattenskompakt. Fler och fler kameraleverantörer faller in bakom idén som säger att fotografer bör erbjudas maximal valfrihet både när det gäller vad som ska fotograferas, och var man vill fotografera.

Den stora fördelen med en undervattenskompakt är att tillbehören kan hållas på en miniminivå. Att slippa göra rum för ett uv-hus när väskorna ska packas är en lättnad. Med uv-kompakten laddar man kameran med minneskort och batteri och hoppar ner i vattnet direkt. Självklart ska man aldrig någonsin försöka byta vare sig batteri eller minneskort när man väl hoppat i, så det är en bra idé att köpa ett minneskort med mer kapacitet från början. Och att ladda batteriet under natten medan man ändå sover.

Både havsvatten och klor sliter på metall och plast, så plocka med en flaska kranvatten att skölja kameran med efter badet.

I vårt test av undervattenskameror ingår Casio EX-G1, Samsung WP10, Sony TX5, Fujifilm XP10, Olympus Tough-3000, Tough-6020 och Though-8010, Canon D10 samt Pentax W90.

Av dessa kan vi se att särskilt två kameror utmärker sig framför de andra vad gäller distorsion (förvrängning) och kromatisk aberration (färgfel i kanterna), nämligen Pentax W90 och Samsung WP10. Casio G1 och Fujifilm XP10 har enklare optik, vilket märks till exempel genom större distorsion. När en linje placeras någon annanstans än i mitten kröker den sig. Mittskärpan däremot är bra på samtliga kameror i testet. Alla kameror har både för- och nackdelar, men testresultatet visar entydigt att det finns en undervattenskompakt för alla smaker och behov.

Casio EX-G1 - Maxdjup: 3 meter

Casio har valt att göra EX-G1 så tunn som möjligt. För att få ner storleken har Casio tvingats banta storleken på minneskortet till mikro-SD. Korten finns inte i lika snabba varianter som vanliga SD-kort och kräver adapter för de flesta kortläsare.

Casio EX-G1 har 12 megapixel. Det innebär tyvärr visst brus redan på grund-ISO 64 som i de flesta kompaktkameror i dag.

Bildkvaliteten håller sig till mittfåran. Skärpan är hög, men det uppstår en del optiska fel som färgkonturer. Det gör inte så mycket eftersom den här kameran ska användas för att fånga fartfyllda eller blöta ögonblick. Det hade dock varit bra med bättre brusegenskaper för till exempel fotografering under vatten där ljuset på våra breddgrader är rätt svagt.

Luckan för minneskortet och USB-kontakten öppnar man med ett räfflat vred, medan luckan till batteriet är betydligt svårare. Eftersom kameran blir förstörd oavsett vilken lucka som öppnas under vattnet kan man undra över konstruktionen.

Kameran ligger bra i handen men som på i stort sett alla kompaktkameror är det omöjligt att använda handskar. Avtryckaren är tillräckligt stor, medan på-knappen skulle behöva göras större för att en dykare ska kunna ta en bild utan att först ta av sig handskarna. Hanteringen i övrigt fungerar bra utom på en punkt: Den stora multiväljaren har två sidolägen som är helt onödiga och bara irriterande. Det är väldigt lätt att oavsiktligt sätta på sminkläget! Det är okej att det finns ett sådant läge på en kamera, men det hade gott kunnat få en plats längre bak i menyn.

Bra är det att man lätt kommer åt knappen för programval intill på-knappen. Till den nyttiga skaran program tillhör lägena för undervatten, strand, sport och snö.

Filmfunktionen bjuder tyvärr inte på HD-filmning. Däremot finns det som vanligt från Casio ett läge som anpassar filmerna för YouTube.

Möjligheten att snabbt ställa in blixten är däremot ett plus, liksom att det går att skräddarsy snabbmenyn. Möjligheten att sätta ner skärpning och kontrast underlättar bildbehandling i efterhand.

Skärmen är inte någon höjdare, men så brukar det vara om man vill att kameran ska tåla ett dopp. Ett annat pris man får betala är en viss känslighet för motljus.

Med en dykförmåga på tre meter tillhör Casio EX-G1 inte de mest djupgående. Fyra-fem meter hade varit bättre så att den skulle klara normal fridykning.

Kameran ska även klara att tappas från 2,13 meters höjd (7 feet).

På det stora hela är Casio EX-G1 en attraktiv kamera för en aktiv fritid, med förnuftiga finesser och god bildkvalitet.

Samsung WP10 - Maxdjup: 3 meter

WP10 ligger bra i handen med sin traditionella form och vikt. Knapparna är inte de största vi hittat på en kompaktkamera, men tillräckligt stora för att man enkelt ska kunna manövrera sig runt bland menyerna. Ett mindre aber är att menytexterna är textade i en blåaktig nyans mot baksidans grå plasthölje, vilket gör dem svårlästa i sparsamt ljus. Menyn däremot är både lättnavigerad och logisk. Först i förvalsmenyn är aqua-läget, vilket är helt rätt eftersom kameran kan hänga med ner i vattnet till ett djup på maximalt tre meter. Förutom förvalsprogrammen finns också möjlighet att välja vilken stileffekt bilderna ska ha, som till exempel att ge bilderna en varm eller kall ton. Det är också möjligt att definiera en egen RGB-stil, genom att helt enkelt justera reglagen för röd, gul och grön. Det som talar emot att stileffekterna ska användas flitigt direkt vid fotograferingen är att den ligger en bit in i menyn. Det är enklare att lägga på den i efterhand.

WP10 har flera redigeringseffekter som kan förändra utseendet på bildfilerna direkt i kameran. Förutom att lägga på olika bildstilar går det att göra om bilden till fisheyeperspektiv, eller lägga en vinjettering.

Färgen på kompaktens front är väl genomtänkt – lysande rödorange eller gult gör att kameran sticker ut både på stranden och på havsbotten. Förutsatt att den landar med rätt sida upp givetvis.

WP10 har 12,2 megapixel och 5x optisk zoom, vilket motsvarar 36-180 millimeter i småbildsformatet. Det gör att kameran tänker in de flesta användningsområdena från riktigt nära till långt borta.

Både batteriluckan och luckan över USB-kontakten känns stabila. Öppningsknapparna är mycket små så att du inte ska riskera att råka fastna i dem och öppna luckan av misstag. Luckorna sitter stadigt fast i huset och stängs med ett dovt klickljud. Väljer du aqualäget påminner kameran också om att kolla att luckorna är ordentligt stängda innan du hoppar ner i vattnet.

Självklart är det möjligt att spela in filmsekvenser i HD-filmning i 720p. En filminspelningsknapp direkt på huset hade kanske inte varit en dum idé, men som det nu är ligger filmvalet placerat under »mode«-knappen tillsammans med smart auto, program och motiv. Det är alltså inga större problem att hitta rätt nu heller.

Stängs kameran av kommer den ihåg vilken inställning som användes senast, även i menyn. Det är nästan ett krav man bör ställa på kamerorna, men fortfarande finns det kompakter som återställer till exempel blixten till normalläge. Samsung WP10 är ett förnuftigt val för den ovana fotografen med krav på variation.

Sony Cyber-shot TX5 - Maxdjup: 3 meter

Sony TX5 är testets enda kamera med pekskärm. Att välja bort knapparna gör det möjligt att krympa huset utan att ge avkall på skärmstorleken. Å andra sidan bör en kamera inte vara för liten eftersom det då blir svårt att hålla den stadigt under fotograferingen – särskilt under vattnet.

Kameran lyder de bestämda peken men nonchalerar snabba duttanden. Och med handen på hjärtat: När det finns telefoner som man utan problem bläddrar sig igenom känns det onekligen fyrkantigt att peka sig fram i menyerna.

Objektivet har 4x optisk zoom med kraftig vidvinkel motsvarande 25 millimeter i småbildsformatet. Det skyddas av en nedfällbar lucka som sträcker sig över hela fronten. Det ger ett mycket snyggt och rent helhetsintryck. Man bör torka under luckan efter badet.

De enda knapparna som finns – på/av-knappen, avtryckaren och förhandsvisningen – är små och placerade på kamerans ovansida. Batteriluckan är fjädrad och flyger upp när man pressar öppningslåset hårt bakåt. Den känns mycket stabil, vilket är en trygghet när man tar kameran med sig ner i vattnet.

Förutom att vara vattentät ner till tre meters djup är TX5 även damm- och stöttålig. Den ska inte gå sönder om man tappar den från maximalt 1,5 meters höjd.

Den smidiga panoramafunktionen gör det möjligt att svepa kameran över vyn man vill fånga. Därefter sätter kameran ihop bilderna till ett riktigt bra panorama.

Leendedetektorn har fått en framträdande plats i menyn och är uppdelad i tre undermenyer – från att upptäcka ett vanligt leende till att identifiera ett skratt. Det finns också ett val för att ställa in skärpan genom att peka på skärmen.

En av de bästa funktionerna med TX5 är HDR-motljuskorrigeringen. Vill man inte binda sig till att endast fotografera när solen står lågt på himlen är motljuskorrigeringen väldigt användbar. Genom att använda den slipper man komma hem med minneskortet fullt av siluettbilder.

Skärmen är tre tum stor och erbjuder en god möjlighet att såväl komponera bilderna som att förhandsgranska dem.

Gillar man att skriva på sina bilder, eller pynta bilderna med stämplar och ramar, kommer man att gå bananas med TX5. Här finns både hjärtan, blommor, stjärnregn och konfetti.

Sony TX5 är kameran för fotografen som i första hand vill fotografera på land, men som ändå planerar att ta en och annan undervattensbild – om tillfälle ges. Eftersom kameran är relativt stryktålig kan den hänga med på det mesta.

Fujifilm XP10 - Maxdjup: 3 meter

XP10 går att bada med, så länge man inte dyker mer än tre meter. Den håller för att bli tappad upp till en meter och klarar -10 grader. Dessutom är den dammsäkrad. Med sina rundade former och tyngd ligger den behagligt i handen. Den går utmärkt att fota med i enhandsgrepp tack vare gummidetaljer på både bak- och framsida.

En gummiinfattad knapp gör det möjligt att sätta igång HD-filmning med ett enda tryck. Lika lätt är det att komma åt förhandsgranskningen. Menyknappen ligger mitt i multiväljaren.

Multiväljaren är däremot inte särskilt lätt att navigera med. Eftersom den ligger inbäddad bland gummiknapparna, och dessutom är utsvängd för att underlätta för enhandsgreppet, är det inte svårt att råka trycka fel och hamna snett.

Liksom de övriga kompakterna har XP10 flera förprogrammerade motivval, som hudtonsutjämning, sport, snö och strand samt under vatten.

XP10:s inbyggda minne är det minsta av alla testkamerornas. Med maximal upplösning ryms inte ens en bild i minnet. Självklart bör man fotografera med minneskort, men om oturen är framme kan det kännas bra att veta att man ändå har några bilder i reserv. Nöjer man sig med upplösningen 0,3 megapixel får man dock plats med 32 bilder i internminnet.

Batteriluckan känns i sig rejäl, men den saknar fjädring och är lite sladdrig i fästet.

Bildvinkeln hos objektivet motsvarar 36-180 millimeter i småbildsformatet. Objektivet är lite enklare än hos de övriga kamerorna vilket märks genom att färgen kan blöda ut och en viss förvrängning kan uppstå ut mot kanterna.

XP10 passar för den ovana fotografen som vill kunna fotografera det mesta.

Olympus Mju Tough-3000 - Maxdjup: 3 meter

Olympus har ägt den vattentäta tronen ett bra tag med flera modeller i olika prisklasser på programmet. Tough-3000 tillhör den billigare skaran och till skillnad från sina mer vässade syskon tål den inte lika mycket vatten, stötar och sand. Bad ner till tre meters djup, fall från 1,5 meter och frystålighet ner till minus tio är däremot ganska tåligt det med.

Greppet är helt okej för en liten kamera. De nya knapparna är däremot lite knepiga. Men här går åsikterna i sär på redaktionen. Där vissa upplever dem som knepiga, upplever andra dem som i högsta grad hanterbara.

Funktionen som visar hur olika vitbalansinställningar påverkar bildens färger är bra. Gemensamt med inställningen för exponeringskompensation är att kameran gör miniatyrer i dessa inställningslägen. För vitbalansen fungerar det bra. För exponeringskompensationen är det hopplöst. Det blir så smått att det är svårt att se de förändringar man gör.

Vid växling mellan de olika valen i menyn stannar kameran också upp vid dessa val. En störande detalj om det man egentligen vill åt finns längre ner i menyn.

Hanteringen under vatten fungerar helt okej.

Positivt i knappväg är den särskilda avtryckaren för filmning, snällt markerad med en röd prick.

Sett till bildkvaliteten ger Olympus Tough-3000 lite färgfel i konturerna, med betoning på lite. I och med att kameran är utrustad med ett ej utskjutande objektiv blir skärpan något sämre än för kameror som har ett utskjutande objektiv.

Tough-3000 ger bra valuta för pengarna sett till pris och kvalitet.

Panasonic Lumix FT2 - Maxdjup: 3 meter

Panasonic FT2 står pall för höga fall på upp till två meter, kyla ner till minus tio grader och bad. I alla fall ner till tre meters djup, ska kameran hänga med ännu djupare måste man komplettera med ett undervattenshus.

Första gången du badar med FT2 kan du upptäcka att det bubblar från huset. Eftersom man inte badar med en kamera utan att vara helt säker på att alla luckor är ordentligt stänga kan bubblorna orsaka såväl huvudbry som dubbla hjärtslag. Men förmodligen kommer de från on-off-knappen eller zoomspaken. Panasonic kallar det större luftrummet runt knapparna för dräneringsdesign, vilket syftar till att vattnet ska rinna bort och kameran därmed ska torka snabbare.

LCD-skärmen är 2,7 tum stor och ger en ganska bra bild av motivet även om kameran är vinklad. Bäst förhandsgranskning på skärmen under vattnet får du om du drar upp ljusstyrkan på max.

Med en vidvinkel på 28 millimeter placerar sig FT2 i samma grupp som Olympus och Pentax, där bara Sony med sina 26 millimeter toppar. Vidvinkligt är bra under vattnet, för motivets återgivning är helt beroende av att så lite vatten och partiklar som möjligt finns mellan motivet och kameran.

Lägesratten är placerad på baksidan uppe i högra hörnet. För en högerhänt är det busenkelt att med enhandsfattning ratta sig fram till rätt inställning. Ratten är en aning trög, vilket är positivt och gör det svårare att råka skruva om den av misstag. Det är med hjälp av lägesratten som man bestämmer om man vill fotografera med scenläge, normalt läge eller programmen »surf- och strand«, »snö« och »sport«. Undervattensläget däremot ligger insorterat under scenmenyn.

FT2 både startar och hittar fokus snabbt. Det är goda egenskaper för fotografen som vill fotografera ögonblickbilder.

Under lägesratten finns en rejäl filminspelningsknapp. FT2 spelar in HD-film i AVCHD Lite. Oavsett hur lägesknappen är inställd filmar kameran med samma inställningar. Både på- och avstängningen sköts med samma knapp.

Multiväljaren är också riktigt rejäl och lätt att klicka sig fram med. Överlag känns FT2 som en rejäl kamera. Locket är fjädrat och enkelt att både låsa och öppna. Den knalliga färgen gör att kameran lättare återfinns om man skulle råka tappa den i badet eller på stranden. Eftersom den är stryktålig kan den även hänga med ut på de flesta äventyr.

Blir minneskortet fullt finns det rum för elva högupplösta bilder i det interna minnet, vilket är bra att ha i nödfall.

Olympus Mju Tough-6020 - Maxdjup: 5 meter

Den tuffa serien från Olympus är tänkt för den aktiva fotografen. Den klarar att bli nedkyld till -10 grader och tappad från 1,5 meters höjd. Och bad ner till fem meters djup.

Tough-6020 känns aningen plastigare än storasyster Tough 8010, men ligger ändå bra i handen och har en skön tyngd. Tyngden hjälper till att stabilisera kameran under vattnet, så en lite tyngre kompakt är att föredra.

Knapparna är ganska små, men sticker ut mer än på den vanliga kompaktkameran. Det underlättar både om du dyker med handskar eller vill fota i skidbacken utan att frysa om händerna. Är vantarna ändå i vägen finns möjligheten att slå sig fram till rätt inställningar. Två knackningar på kamerans ovansida ger fotografen möjlighet att förhandsgranska bilderna, medan två knack på sidan ger fotografen möjlighet att justera programläge.

En rödmarkerad knapp gör det enkelt att med ett knapptryck spela in filmsekvenser i filmstorleken 720p med 30 bilder per sekund.

Bildvinkeln hos objektivet motsvarar 28-140 millimeter i småbildsformatet. Tough-6020 har bara ett lock. Öppningsknappen är enkel men funktionell, liksom låsningen för att undvika att luckan öppnas under vattnet av en olyckshändelse.

Thoughmodellerna satsar på att automatisera fotandet så långt det går. Är man snabb med kameran är chanserna störst att fånga de förbipasserande ögonblicken. Därför är det synd att kameran tar en stund på sig att starta. Både fiskar och barn hinner gömma sig innan du kan ta kortet.

Under meny-knappen får fotografen omedelbart möjlighet att växla mellan autoprogram, ett skönhetsdito, panorama, specialfilter och diverse scenförval. Direkt under är det möjligt – utom för det intelligenta automatikläget – att justera exponeringen, vitbalansen och ISO. Hoppandet mellan inställningarna görs med den stora multiväljaren, långsamt. Det är ingen idé att klicka för snabbt.

För undervattensfotografering finns tre scenval: landskapsbilder, actionbilder och närbilder under vattnet.

Fotar du porträtt kan du köra igenom ett beautyprogram som gör huden slätare, alltså smetar ut huden. Programmet bör användas med försiktighet.

Skuggjusteringen däremot kan vara användbar om du fotograferat ett motiv med starka kontraster. Resultatet blir ofta riktigt bra.

Olympus Tough-6020 är ett bra val för fotografen i farten som vill ha en hållbar allroundkamera.

Pentax Optio W90 - Maxdjup: 6 meter

Pentax undervattenskamera har en gummiräfflad yta som är skön att hålla i – särskilt när huden är russinskrynklig av flera timmars badande. I kombination med den avlånga konstruktionen ligger den tryggt i handen. Knapparna bjuder på lagom motstånd och är visserligen placerade tätt, men formade så att det är enkelt att hitta rätt med fingrarna. Luckorna till batteriet och USB-porten kräver två pekfingrar – en som trycker ner knappen och en som skjuter luckan åt sidan.

W90 kan hänga med ner till sex meters djup, och är även dammsäker, stötsäker från 1,2 meters höjd och köldtålig ner till -10 grader.

LCD-skärmen är inte bland de största med sina 2,7 tum, men den är antireflexbehandlad. Därför är det enkelt att både fotografera och förhandsgranska bilderna i strålande solsken.

Pentax W90 har en grön knapp som gör det möjligt att med ett knapptryck justera kamerainställningarna för varje nytt motiv. Den är dessutom programmeringsbar. Välj mellan att starta ljudupptagning med den, eller att få möjlighet att finjustera exponeringen, bildkvaliteten och ISO direkt innan du tar bilden.

I menyn hittar vi en praktisk nyhet, nämligen »digitalmikroskåp«. Den ger helt enkelt en större bild av ett närliggande motiv.

Det ska inte förväxlas med makroläget som i W90 låter dig gå så nära motivet som en centimeter. En smart lösning på problemet att kameran skuggar motivet på så nära håll är de tre LED-lamporna som sitter placerade på objektivets framkant.

Det gäller att vara snabb i vändningen när barnen eller kompisen simmar förbi. För att ansiktena ska bli skarpa har W90 lagt in en knapp direkt till ansikts- och leendeigenkänningsfunktionen. Filminspelningen däremot hittas under »mode«-knappen. Där går det att välja mellan att filma på land och under vattnet.

Bildkvaliteten placerar sig bland de två bästa. Färgerna blöder inte och motiven blir inte alltför förvrängda ute i kanterna.

Optio W90 ger en mängd kreativa möjligheter både vid fototillfället och i bildredigeringen, där man kan lägga på fotofilter, ändra utseendet till bland annat fisheye, lägga på ramar och skriva in texter. Dessutom kan du välja att lägga en bild uppe i vänstra hörnet – en bra referens när man till exempel ska fotografera samma sak ur flera vinklar.

Optio W90 är en bra fridykningskamera som erbjuder både den ovana och den erfarna fotografen stor kreativ frihet.

Olympus Mju Tough-8010 - Maxdjup: 10 meter

Olympus Tough 8010 är kameran som tål det allra mesta. Vare sig du slår den eller dyker med den har du ett redskap som ger dig stort kreativt utymme. Förutom de självklara scenförvalen som till exempel tre olika varianter av undervattensfotografering och sport finns möjligheten att både skapa riktigt hyfsade panoraman samt lägga till effekter som hålkamera och fisheye.

En autoföljande fokuspunkt gör det enkelt att fotografera såväl flytande barn som vilt plaskande.

Två program som går ut på samma sak är »beauty«-funktionen. Men vare sig du väljer att applicera den vid fototillfället eller direkt i kameran i efterhand finns en risk att motivet blir så utsmetat att bilden knappt går att använda.

Bland övriga finesser finns bland annat en manometer och möjligheten att knacka fram menyerna genom att slå på kamerans sidor.

Ett klart plus får ledbelysningen som inte fräter ut motivet som den effektiva blixten ibland gör.

Ett klart minus får knapparna som sitter väldigt hårt och som är väldigt små även för slanka fingrar. Särskilt det dubbelsäkrade låset kräver starka naglar eller ett tillhygge för att öppna.

När det kommer till snabbhet presterar Tough-8010 som den enklare modellen Tough-3000. Sony HX-5V, som är en av de snabbaste kamerorna vi testat, tar en bild mer än dubbelt så snabbt på vidvinkelläget som Tough-8010. Med avtryckaren halvnertryckt är Sonyn tre gånger snabbare.

14 megapixel är lite onödigt med det här objektivet, men vi slås inte av några konstigheter vare sig det gäller kantskärpa eller färgkonturer.

H.264-codecen i filmerna är bra då det ger betydligt mindre filstorlekar. Kvaliteten blir sisådär liksom för de flesta kompakter – den saknar maxskärpa på den stora HD-filmen 1280x720.