Annonser:

Fotografering

Vilken systemkamera passar dig?

Vi listar 48 systemkameror för både amatör, proffs och dem däremellan, och hjälper dig att klura ut hur du ska tänka för att hitta en som passar just ditt behov och din plånbok.

Längre ner kan du ladda ner hela guiden som pdf. Observera att det kommit några nya kameror sedan guiden gjordes. Den har artikeln har tidigare publicerats i Kamera & Bild nr 9/2011.

 

Hitta kameran som passar dig

Att i dagens läge stirra sig blind på megapixlar är ingen bra idé. Det racet är över – nu gäller det att hitta den kamera som passar ditt behov och din plånbok. För dig som tänker slå till finns nu en uppsjö av olika valmöjligheter, beroende på vad du vill få ut av din kamera. Vi har här delat in modellerna i fyra olika segment: De mindre spegellösa kamerorna, de något större konsumentkamerorna, semiproffskamerorna för dem som vet vad de vill med sin fotografering, och proffskamerorna för dem som helt enkelt måste ha det bästa.

Viktigast är att du redan nu funderar ut vad du vill använda din kamera till. Vilka egenskaper är det som är viktigt för just dig – lätt vikt, stabilt grepp, att den ligger bra i handen, billig, bra bildkvalitet, bra för filmning, väder- och stöttålig, snabb på fokusering, många bilder per sekund eller att du kan ta bra bilder på fri  hand där det är riktigt mörkt? Tyvärr kan du inte få alla dessa egenskaper hur mycket du än vill, därför gäller det att hitta den gyllene medelvägen som passar just dig och ditt sätt att fotografera.

Är du en resande semesterfotograf som gillar stadsvandringar och fotograferar för att visa dina vänner hur underbar semestern var kanske det räcker med en mindre kamera med lätt vikt – kvaliteten som dessa kameror erbjuder är antagligen tillräckligt bra för dig ändå.

Men känner du att den bildkvalitet och möjlighet till inställningar som en något större kamera kan erbjuda är viktigt för dig, kanske du behöver en kamera att växa i, även om du är ute och reser och vill ha en lätt kamera. Då är det dumt att begränsa sig till en mindre och enklare kamera, samtidigt som det är lika dumt att lägga ut en förmögenhet på den mest avancerade – du kommer helt enkelt inte att utnyttja alla dyra funktioner.

Men kommer vikten i andra hand och bildkvaliteten spelar en allt större roll tillsammans med kontroll och snabbhet – då har du antagligen kommit så långt i din fotografering att de där extra finesserna kommer att användas, och kommer att vara värda sitt pris både för dina bilder och för din egen fotografiska utveckling.

För den som inte vill medla när det gäller bildkvalitet och inte tycker att en tyngre vikt är något problem – utan kanske snarare tvärtom – gäller det att hitta en kamera som uppfyller de krav som du har på ditt arbetsredskap gällande vädertätning, kontroller, grepp och bildkvalitet.

Olympus PEN E-P3.

 

Spegellöst – lätt och bra

För den som behöver en lätt och smidig kamera är de nya spegellösa intressanta att titta närmare på. Här finns möjlighet till en kombination av både enkel design, lätta kontroller, lätt vikt och bra bildkvalitet. Samtidigt får du möjlighet att byta objektiv för att få en bredare möjlighet inom din fotografering, även om utbudet inte är lika stort som hos kamerorna i exempelvis konsumentsegmentet.

Men det är just vikten och volymen som gör en spegellös kamera så intressant, framför allt om du är ute efter att enkelt kunna ta med dig kameran i väskan – ja kanske till och med i fickan – eller ha kameran snabbt till hands när du är ute och går runt på stadspromenad eller är på fest. Gillar du att fotografera med skärmen är spegellöst vägen att gå – som namnet antyder finns det nämligen ingen sökare att titta igenom. Däremot går det att köpa till elektroniska sökare att fästa i blixtskon, om kameran har en sådan.

Bland segmentet spegellösa kan vi fram-över räkna med en ökad försäljning – det kommer allt fler modeller, och tillverkarna har nu hittat en teknik som ger möjlighet att trycka in både bra bildkvalitet, filmning och bra funktioner – i en riktigt liten förpackning.

Bland annat har vi Panasonic Lumix GH2 som kan ses som filmentusiastens bästa vän. Här kan vi gissa oss till att det snart kommer en uppföljare, men redan nu har Lumix-familjen utökats med både G3 och GF3. För den som söker en smidig och rolig kamera i retrodesign har vi bland annat nya Olympus PEN E-P3 (läs testet på sidorna 74–77) som är som gjuten för gatufotografering. E-P3 är också den bästa hittills av Olympus PEN-modeller.

Tittar vi på den tekniska utvecklingen kan vi även se att E-P3 tillsammans med Panasonic GF3 har en riktigt snabb autofokus, betydligt snabbare än tidigare modeller. Det här är något nytt för den som tidigare är van vid exempelvis kompaktkamerornas sega autofokus. Men nu verkar alltså den tiden vara över och du behöver inte vara rädd att det du fotar ska hinna försvinna framför dina ögon.

På sidorna 78–81 kan du läsa om nya Sony NEX-C3 som är en kompetent spegellös kamera. Den har liksom Olympus pen flera inbyggda filter, något som också blir allt vanligare. Nu finns nämligen prestandan att låta kameran visa filtret i realtid – något som gör fotograferingen både roligare och på sitt sätt mer utforskande.

Funderar du på en spegellös systemkamera så får du en kamera som är som en kompaktkamera, men med möjligheten att byta objektiv för att få olika brännvidder och därmed kunna variera dig i ditt fotograferande.

Nikon D3100

 

Konsument – mer av allt

Men känner du att du är mer avancerad än så, vill ha lite mer av allt, så är nästa steg att titta åt konsumentkamerorna. Här finns flera intressanta modeller som passar dig som vill hitta rätt instegsmodell. Priset behöver inte bli så mycket högre än för en spegellös, men kan mycket väl dra iväg beroende på vad du är ute efter.

För den som vill ha »en riktig kamera« men ändå inte behöver de där proffsiga prylarna får du i konsumentklassen kamerahus som är större än de spegellösa, men mindre och lättare än de i proffs- och semiproffs-segementet.

Men i konsumentklassen är alla kameror ändå bra. Det som får bestämma ditt val blir antagligen hur den känns att använda, hur den passar din hand och hur kontrollerna passar just dig.

Sensorerna i APS-C-formatet hos konsumentkamerorna är större än hos de spegellösa, något som ger ökade möjligheter till bättre bilder i svagt ljus. Samtidigt finns flera olika modeller som har olika styrkor och svagheter. Inom hela segmentet finns möjlighet att hitta en lätt och smidig modell med få och enkla kontroller för den som inte har behov av avancerade funktioner eller snabb fokus och snabb seriebildstagning. Men samtidigt finns så pass avancerade modeller att du har möjlighet att växa dig in i fotograferingen och utvecklas i ett rasande tempo. På så vis är kamerorna i konsumentklassen riktigt intressanta för nästan alla som är intresserade av fotografering.

Tittar vi mer ingående på kamerorna ser vi en indelning där det lägre skiktet innehåller Nikon D3100, Canon 1100D, Pentax K-r och Sony A390. Priset ligger ungefär lika för de fyra kamerorna, och skillnaderna är marginella. Men Nikon D3100 ligger bra till med fin bildkvalité.

Tittar vi något uppåt så ser vi att det är just bildkvalitén som är bra. Här blir skillnaderna modellerna emellan allt mindre, och Canon 550D, 600D, Nikon D5100, Sony A55, A33 och A35 spelar i stort sett i samma liga. Hög bildkvalité rakt igenom och snarlikt i pris.

För den som tänker filma mycket kan det vara bra att kolla in Canon 600D, Nikon D5100 och Sony A33 lite extra. Anledningen är att skärmen går att vinkla, något som så klart underlättar vid just filmning.

I konsumentklassen finns också en hel uppsjö av objektiv att välja mellan. Tittar vi på de två stora märkena Nikon och Canon så finns det – förutom en enorm objektivfamilj – även möjlighet att hitta bra och billig begagnad optik. Här kommer även Sony ikapp med allt fler objektiv, även om de inte har samma utbud som Nikon och Canon.

Nackdelen är att optiken kostar mer för detta segment än hos de spegellösa, men då blir bilderna också lite bättre. Detta är dock på bekostnad av kamerans storlek. Ett bra val för exempelvis hobbyfotografen som vill ha med kameran på sin resa, men ändå vill kunna göra mer än bara grundläggande fotografering.

Alltså: kvalitet före riktigt låg vikt, med stora möjligheter att utvecklas som fotograf och att kunna anpassa sitt fotograferande efter behov.

Olympus E-5.

 

Semiproffs – du som vet vad du vill

Du som redan utvecklats en del inom fotografering, och kräver lite mer för att gå vidare i din stora hobby, eller som använder kameran som verktyg i arbetet, är en kamera i semiproffs-segmentet antagligen rätt val. Nackdelen är att prislappen hänger med den ökade kvaliteten på kamerahuset, samtidigt som möjligheterna att få riktigt bra kvalitetsgrejer till ett tilltalande pris är stora.

Men då är det viktigt att veta att semiproffs-kamerorna oftast också kräver en dyrare optik eftersom flera av kamerorna i detta segment ger bilder med bättre kvalitet än de sensorer som sitter i de spegellösa kamerorna. Detta betyder att mer pengar måste gå till objektiv för att få ut en viktig del av den kvalité och möjlighet att fotografera i svagt ljus som dessa kameror har att erbjuda.

Bland semiproffskamerorna är bildkvaliteten genomgående riktigt hög. Värt att nämna är Sony a580, som har riktigt bra bildkvalitet till ett mycket tilltalande pris.

Hos semiproffskamerorna får du också några av proffsens måsten, bland annat bra brusprestanda, många möjligheter till att programmera både knappar och kontroller efter ditt eget behov. Med detta kommer också en större sökare, snabbare och säkrare autofokus, snabbare seriebildstagning och större kontroll över fotograferandet.

Canon EOS 5D Mark II.

Samtidigt får du vara beredd på att den ökade tyngden börjar göra sig synlig, dels på grund av att kamerahuset allt som oftast är tillverkat i aluminium i stället för plast, och därför både väger mer och har en större volym. Men i och med detta klarar också kameran en hel del slit och släng.

Här har vi bland annat Pentax K-5 och Olympus E-5 som är byggda för att just tåla lite mer stryk. E-5 ligger för övrigt riktigt högt i semiproffs-segmentet, och är mycket nära att klassas  som proffskamera.

Är du så pass avancerad i ditt fotograferande att du måste ha grejer som presterar och levererar högkvalitativa bilder, men ändå inte behöver den extrema snabbheten och kontrollen, är semiproffssegmentet rätt för dig. Men då får du räkna med att betala priset i både pengar och ökad vikt.

 

Proffskamerorna – när bara det bästa är gott nog

Arbetar du med fotografering professionellt och har ett behov av extremt tillförlitlig utrustning som klarar både väder, vind, vatten och slitage, är proffssegmentet det enda som gäller.

Här hittar du kamerorna som presterar den bästa tekniska kvalitén på dina bilder och ger den största möjligheten till att få bra bilder i svagt ljus. Därför är sensorn hos proffs-kamerorna nästan uteslutande i fullformat, det vill säga större än de sensorer som sitter i konsumentkamerorna. Detta innebär att du måste köpa objektiv som passar, och de är dyrare än objektiv anpassade för de mindre sensorerna. Men i gengäld ger den större sensorn bättre bilder och ett högre dynamiskt omfång.

Att direkt diskutera bildkvalitet är inte lika intressant bland proffskamerorna eftersom alla märken och modeller håller så hög nivå.

På proffskamerorna kan du både programmera och ställa in din kamera till att följa just din pipa, för att vara säker på att få det du vill ha. Kameran är ditt verktyg och ska fungera som en arbetshäst som levererar gång på gång utan ursäkt. Det är också dessa funktioner tillsammans med känslan i grepp och ergonomi som kommer att fälla avgörandet när du väljer kamera i denna klass.

Här har du förutom byggkvalitén och vädertätningen också den extrema snabbheten och säkerheten när det gäller både autofokus och seriebildstagning. Hos proffskamerorna är nämligen snabbheten en av de faktorer som är viktigast, något du här även uppnår när det gäller åtkomst till kontroller, inställningar och programmering av knappar. Det är de extra detaljerna som ger den lilla skillnaden som är avgörande för proffset.

Till både fördel och nackdel är att kameran är stor och tung. Nackdelen är att den inte är direkt lockande att ta med på semesterpromenaden på grund av sin storlek och vikt. Fördelen är att man får ett riktigt bra kameragrepp och bra motvikt vid användning av tunga objektiv, vilket är bra vid exempelvis fotografering av sport.

Behöver du oavkortat det absolut bästa, där vikt och pris kommer i andra hand och snabbhet och prestanda kommer i första hand, så är det bara att betala och se glad ut. Du får ett stort hål i plånboken – men å andra sidan det bästa som digitala systemkameror har att erbjuda i dag.

Bifogade filer: 
 

Gilla oss på Facebook

 

Senaste numret

Senaste kommentarerna