Nyhet

Gränslös inspiration

Skillnaden behöver väl i och för sig inte vara så stor. Det utländska fotografer säger och gör, gör och säger även svenska fotografer. Men det är ju egentligen inte fotograferna som är grejen, utan bilderna – stämningen, stilen, känslan, uttrycket eller vad det nu kan vara. Att det kanske bara är snyggt …

Publicerad
Självporträtt. Foto: Elin Parmhed

»Bilden är i sig större inspiration än namnet på fotografen« (fri översättning från engelska) sa Gunnar Smoliansky i en intervju med gruppof.blogspot.com en gång. Så är det nog, vi inspireras mer av god fotografi, snarare än av specifika fotografer.

Jag kan för mitt liv inte säga att jag har en favoritfotograf, men det finns mängder av bilder som jag gillar och gärna återkommer till.

Sista dagen utställningen Fashion hängde på Fotografiska pallrade jag mig dit privat. Besöken på Sveriges fotomecka har varit många, men alltid i egenskap av reporter för Kamera Bild. Det har sällan blivit tid över för stillsamt strosande och vilsamt intag av bilder.

Fashion blandade högt och lågt med en del i mitt tycke fantastiska bilder tagna av för mig i vissa fall okända utländska fotografer. Det slog mig än en gång att jag vill läsa om dem, inte bara modefotograferna, utan om fotografer som pysslar med alla möjliga olika motiv. Inte för att detta inte finns i Sverige – trots att vi skrivit om svenska fotografer sedan många år tillbaka har vi bara tangerat en bråkdel av dem som dagligen mer eller mindre livnär sig på fotografi i vårt land. Men det finns ju mer fotografi där ute. Så varför inte?

Fokus i tidningen har varit och kommer alltid att vara svensk fotografi. Att visa de svenska fotografernas bilder och berätta om dem och hur de gör för att nå fram till sina bilder. Och det ska väl sägas att vi har skrivit om utländska fotografer då och då, men vi kommer att göra det till ett mer permanent inslag.

I det här numret kan du till exempel läsa om naturfotograferna Jonathan och Angela Scott som blivit kända för sina bilder på vilda djur. I nästa nummer träffar vi Stephen Shore vars bildserier betytt mycket för det amerikanska fotografiet. Hans bilder är tekniska mästerverk som med en oerhörd detaljrikedom visar upp amerikanska småstäder och de storslagna landskapen där emellan. Men de innehåller vare sig särskilda händelser eller viktiga platser. En amerikansk motsvarighet till Lars Tunbjörk skulle man kanske kunna beskriva det som.

Framöver kommer du också att kunna läsa om norrmannen Morten Krogvold som är en porträttfotograf i världsklass.

Som alltid välkomnar vi på redaktionen tips på fotografer, svenska som utländska, som vi borde skriva om. Det är bara att höra av sig.

Hörs!

Elin Parmhed, chefredaktör

elin (a) kamerabild.se