Kamera & Bild provar

Panasonic Lumix G9: Några första intryck

Kamera & Bild har fotograferat med nya Panasonic Lumix G9 och nya teleobjektivet Leica DG Elmarit 200mm/F2,8 Power OIS under en pressträff, för att se hur kameran och objektivet presterar i olika situationer. Här kan du läsa om våra första intryck.

På pressträffen berättar Panasonic om sin strategi kring kommande kameraprodukter och släppet av nya Pansonic Lumix G9, där de själva strävar efter att avancera inom det högre segmentet av kameror och närma sig entusiaster och proffs allt mer. Sedan tidigare har Panasonic haft framgångar för filmare inom GH-segmentet, med nuvarande flaggskeppet GH5 i spetsen.

Yosuke Yamane från Panasonics marknadsavdelning berättar om Panasonics marknadsstrategi och introducerar nya G9.

Men GH5 är Panasonics val för filmaren, medan nya Lumix G9 är tänkt att vara den stora satsningen för stillbildsfotografen. På samma vis har Panasonic utökat sitt ambassadörsprogram och vi fick även chansen att träffa Panasonic-ambassadören Joakim Odelberg som var Panasonic G9:s ansikte utåt, som även guidade oss igenom kamerans olika funktioner.

Under en hel dag fick vi möjlighet att testa nya G9 och nya teleobjektivet Leica DG Elmarit 200mm/F2,8 Power OIS med medföljande 1,4x-telekonverter, tillsammans med flera objektiv.

Här ser vi Panasonics aktuella line-up för premiumobjektiv, samt det kommande Leica DG Elmarit 50–200mm/F2,8–4.
Panasonics ambassadör Joakim Odelberg har använt Lumix G9 i Madagaskar och berättade om sina erfarenheter med kameran.

Igenkännande användning

Lumix G9 har ärvt en del intressanta delar från GH5. Bland annat finns en joystick för att justera fokuspunkterna, något som fungear mycket bra. Men det finns även ett annat sätt, och det är att i menyn välja möjligheten att använda skärmen som styrplatta för justering av fokuspunkterna.

Nya Panasonic G9 med nya 200mm/F2,8, och batterigrepp.
Joystick och möjlighet att justera fokuspunkt via skärmen samtidigt som man tittar i den elektroniska sökaren.

Funktionen har två inställningar, dels "absolut", som gör att jag kan trycka på skärmen och få fokuspunkten precis där, samtidigt som jag tittar i sökaren. Detta är något svårt när näsan är i vägen, men funktionen är alltså precis som att trycka på skärmen. Den andra inställningen är "relativ", det vill säga att du kan använda en del av skärmen, exempelvis ett hörn, för att justera fokuspunkten, och dra flera gånger för att förflytta den vidare.

Funktionen fungerar relativt bra om man inte ska fotografera en snabb situation, då är den för långsam. Det som jag saknar är möjligheten att ställa in känsligheten för hur snabbt fokuspunkten ska flyttas i det relativa läget.

Här ovan syns ett videoklipp inspelat på frihand i 4K med nya 200mm/F2,8. Efter 30 sekunder slås bildstabiliseringen på, där objektiv och kamerahus samverkar, utan att beskära filmen i 4K-format.