Kamera & Bild testar

Sony A7s II – en riktig vinnare

TEST: Sony har lyckats bra med att integrera både video och stillbild i sina kameror. Ett exempel på detta är den nu ett år gamla A7s. Nu har A7s Mark II kommit – och är förfinad med bravur.

Med samma upplösning som Sony A7s på 12 megapixel och samma ISO-omfång på 100-102400 – och expanderbar ned till 50 och uppåt till 409600 ISO – är det lätt att tro att Sony bara släpper en lätt uppgraderad modell.

Men så är det inte. Många saker har ändrats och uppdaterats hos efterföljaren. Bruset kontrolleras bättre än innan med hjälp av smartare algoritmer och bättre kretsar. Och den förhållandevis lägre upplösningen (mot exempelvis A7 Mark II på 24 megapixlar och A7R Mark II på 42 megapixlar) på samma fullformats-storlek på sensorn, innebär att mer ljus kan samlas in till varje pixel.

Men i grund och botten är A7s II tänkt att få fäste kring de som både kräver mycket av sin kamera för att filma med, samtidigt som de behöver en riktigt bra kamera – och precis den kombinationen lyckas Sony riktigt bra med: bättre funktioner, bättre reglage och snabbare autofokus.

Några designändringar

Det är roligt att Sony faktiskt tar till sig det som vi recensenter skriver, tillsammans med andra fotografer. Något som oftast diskuteras i dessa sammanhang är hur knappar och funktioner sätts samman. Även om A7s var bra, så är A7s II bättre. Bland annat så har avtryckaren justerats från att ligga närmare kamerahuset, till att nu befinna sig ute på handgreppet, som för övrigt har blivit större – och mycket skönare att hålla i. Där har man nu också placerat på- och av-knappen. Nedanför denna finns ett vridreglage som är mer lik de vi hittar hos exempelvis Canon och Nikon, med ett tagghjul snarare än en cylinder.

På baksidan ser vi inga större skillnader förutom att menyknappen och C3-sknappen nu lutas för bättre åtkomst. Vridreglaget här har också ändrats på samma vis som det på framsidan, vilket är mycket bra. Däremot är det en liten utstående detalj ovan hjulet som mest är i vägen, och antagligen är där för att förhindra oavsiktlig justering. Bort med den.

Detta, plus en låsknapp på programvalsreglaget och extra inställningsbar knapp på ovansidan, har faktiskt ökat användarvänligheten rätt mycket. 

Alla ändringar känns genomtänkta.

Bra skärm, bättre sökare

Skärmen hos A7s II på 3 tum och en upplösning på 1,29 miljoner bildpunkter, är bra. För den som filmar en del så är det användbart att den också är vinklingsbar uppåt och nedåt, men framförallt så har den en bra, tydlig och ljusstark bild, även utomhus.

Men ännu bättre är den elektroniska sökaren på 2,36 miljoner bildpunkter. Faktum är att jag är smått lyrisk över hur bra den är. Till en början kan nämnas att den har riktigt bra och snabb vitbalansering, bra skarp bild, men också är helt flimmerfri på grund av uppdateringsfrekvensen av bilden. Men – utöver detta så är den också extra stor – med en förstoring på 0,78x. Detta gör att den som ofta använder sig av sökare kommer bli rejält nöjd – bilden upplevs som riktigt stor – och gör det svårt att återgå till en mindre sökare efter att ha testat denna.

Det går även att ställa in färgtemperaturen i fem steg, justera ljusstyrkan på den och skärpa för ögonen via en dioptrijustering. Proffsigt!

Snabb autofokus

Vid hårdtestning av autofokusen så upplever jag att Sony lyckats väl med sina justeringar. Antalet kontrastavkännande fokuspunkter är nu 169 stycken, och Sony har arbetat en del för att snabba upp autofokus i ljussvaga situationer samt autofokusen vid filmning. 

Totalt sett har Sony lyckats även här. Autofokusen känns snabb och säker, och har också fått upp farten något för autofokuseringen vid filmning, även om man märker en viss skillnad vid fokusering för stillbild eller under filmning.

Över lag känns kamerans autofokus rapp i de flesta situationer. Har man kontinuerlig autofokus påslagen så kan man se hur fokusen hela tiden arbetar i cykler genom att justera fokus framåt och bakåt, vilket kan vara lite störande eftersom bilden upplevs som vågig. Men om man i stället använder en följande autofokus är det imponerande att se hur fokuspunkten dynamiskt följer objektet – och det går riktigt mjukt och snabbt. 

Om man filmar och vill använda autofokus kan jag däremot rekommendera att låta kameran själv justera fokus, eftersom du då får en mjukare och långsammare fokusering där du slipper se fokusens jagande.

Alternativet är att du fokuserar manuellt, vilket också fungerar mycket bra med denna kamera.

 

Aktuellt just nu

    Senaste numret

    Senaste kommentarerna