Nyhet

Analys: Vi sammanfattar nyheterna från Photokina 2018

Årets Photokina hade inte skyhöga förväntningar då flera stora kameramärken redan släppt några kameror. Men tre stora nyheter fick vi se – och här bryter vi ned dom i detalj.

Förväntningara var blandade inför årets upplaga av Photokina. Visst fanns det rykten om nyheter som skulle båda släppas och visas, men ryktesspridningen avmattades redan innan Photokina öppnades, då både Nikon och Canon visat sina stora nyheter innan mässan: Nikons nya Z-system med Nikon Z6 Z7, samt Canons nya R-system med Canon EOS R.

Men trots detta blev det en del nyheter – många prylar och ännu fler nya objektiv – men kanske störst av allt, flera nya samarbeten i branschen för att driva teknikutvecklingen framåt. På så vis kan vi se fram emot ett spännande fotoår under 2019, med många nyheter att testa.

Vill du läsa alla samlade artiklar i vår rapportering från Photokina 2018 så kan du göra det här:

Följ vår bevakning från Photokina 2018

1: Samarbete mellan Leica, Panasonic Sigma

Den kanske största nyheten på Photokina, som dessutom hållits hyfsat hemlig, är samarbetet mellan kameratillverkarna Leica och Panasonic, som tillsammans med Sigma skapat en överenskommelse att tillsammans utveckla teknik kring Leicas tidigare L-fattning (som urpsrungligen bygger på Leica T:s T-fattning från 2014). Samarbetet kallar de för "L-Mount Alliance".

Analys:

Planen för sarmarbetet är så klart är att vinna marknadsandelar genom att tillsammans utveckla för den gemensamma plattformen.Panasonic får exempelvis direkt tillgång till fler objektiv, vilket innebär att deras nya S-system med fullformat direkt väger tyngre, kan ge mer nya kunder och tar ett snabbt hopp framåt, för de som är intresserade av deras nya Pansonic S1 och S1R.

För Sigmas del så ökar även de sin kundgrupp och säkrar upp möjligheten att nå fler med sina objektiv. Att de släpper information om en ny fullformatskamera med fullformatssensor, får ses som ett led i att de tre stora aktörerna vill visa utåt att de satsar på samarbetet – och då vill så klart alla tre ha en kamera att presentera med L-fattning för att visa att man menar allvar. Men foveonsensorn har aldrig lyft, och frågan är om den någonsin kommer att göra det. Det känns lite som att detta blir sista chansen.

För Leicas del innebär det en möjlighet att hitta en kanal ut mot en bredare kundgrupp som antagligen köper fler prylar, än få dyra, och hakar automatiskt på Panasonics kundgrupp. Däremot kan man anta att få köper en Leica-kamera och sätter på en Sigma-optik.

Samarbetet mellan de tre stora aktörerna innebär möjligheten att kunna välja och vraka mellan olika objektiv och kameror, och blanda dessa som man vill utan krångel. Det är också det största samarbetet mellan tre stora företag i branschen som vi sett sedan micro four thirds-samarbetet skapades mellan Olympus och Panasonic.

Läs nyheten:

Leica, Panasonic Sigma satsar på gemensam L-fattning

2: Panasonic nya S-system med S1R och S1

Även Panasonic har nu gett sig in i fullformatskriget. De startar sitt nya S-system med två nya kameror som har olika intriktning, Panasonic Lumix S1R på 47 megapixlar ämnad för stillbildsfoto, och S1 på 24 megapixlar för videokreatören. Dessa kameror bygger även på samarbetet kring L-bajonetten.

Analys:

Panasonic vill förstärka sin position för både stillbild och video och inser då att de måste ta steget till fullformat för att attrahera de riktiga entusiasterna eller yrkesverksamma. Finns en fullformatskamera inom räckhåll inom det system man använder, så blir det också lättare att uppgradera. Vi ser att många fotografer tar steget mot större sensorer efter ett tag, vilket nu gör att Panasonic har möjlighet att erbjuda detta även till sina användare.

Dessutom går de ut rätt hårt genom att meddela att de ska lansera minst tio nya objektiv till sitt S-system, med den gemensamma L-fattningen, vilket kommer att kunna ge en bra start både för Panasonics egna system och L-fattningen. Däremot kan man anta att Panasonics S-kameror ger mer "bang for the buck" för användaren i deras "L-Mount Alliance" än Leicas motsvarigheter och Sigmas fullformatare med foveon-sensor.

Däremot är det helt klart intressant att nya möjligheter öppnar upp sig för Panasonic-användare att välja annan optik än Panasonics egna, vilket breddar utbudet ytterligare.

Hela S-systemet bygger enligt Panasonic på all teknik och kunskap från deras micro four thirds-kameror, vilket hos Panasonic är en välutvecklad teknik – de har länge pysslat med spegellöst.

Läs nyheten:

Panasonic släpper fullformatskamerorna S1R och S1

3: Fujifilm gräver sig djupare i mellanformatet

Fujifilm har länge varit på hugget, och överraskade stort med sitt nya kamerasystem GFX på Photokina 2016. Vi testade kameran förra året och tyckte då att de lyckats bra med att förpacka ett stort format – mellanformatet – på ett kompakt vis i sin då nya GFX 50S.

Nu gör de en vidareutveckling på detta, genom att göra om designen på kameran med samma teknik, och än en gång gjort konceptet mindre med GFX 50R.

Dessutom meddelar Fujifilm att de har en 100 megapixelskamera i mellanformat på gång under tidigt 2019, GFX 100.

Nu har Fujifilm även kommit ett steg längre i och med samarbete med Phase One, vilket innebär att användare av Fujifilms mellanformatskameror kan använda Capture One Express eller Pro, där den tidigare är gratis att använda men har färre funktioner.

Analys:

Redan hos Fujifilm GFX 50S såg vi att arbetsflödet blev mycket snabbare och enklare för användaren, framförallt för den som kom från fullformatsvärlden. De lyckades då bra med igenkänningen i sin Fujifilmdesign och funktionalitet.

Nu när de tar ytterligare ett steg vill de så klart nå allt fler vanliga fotografer som vill sikta högre.Designmässigt har den nu valt att gå mer åt mätsökar-hållet, med influenser från deras flaggskepp X-Pro2.

Introduktionespriset på 50R är enligt Fujifiilm också lägre än 50S-versionen – 45 999 kronor för kamerahuset. Med detta ser vi ett attraktivare pris för den nya kameran, vilket också kan locka in fler i formatet.

Ytterligare ett steg djupare i mellanformatet för Fujifilm är att öka upplösningen, vilket så klart är ett naturligt steg att ta, i ett resultat som heter GFX 100.Nytt i den kaemran är inbyggd bilstabilisering i kamerahuset och fasdetekterande element på sensorytan, vilket kommer att lyfta hela mellanformatet och hur det kan användas. Fujifilm får nog ändå klassas som en rätt så innovativ kameratillverkare, och kan de få till detta på ett bra vis kan det lyfta dom uppåt, bort från de barnsjukdomar de tidigare drabbats av med sin autofokusprestanda – och förhoppningsvis ser Fujifilm till att tekniken får sipprar vidare nedåt i ledet till sina andra modelluppdateringar.

En annan viktig grej att nämna är att Fujifilm nu fått till ett samarbete med Phase One, vilket i praktiken innebär ett lyft för användare av Fujifilms mellanformatskameror (som nu går att använda i programmet Capture One) och samtidigt antagligen en säck pengar till Phase One. Detta kommer att innebära stora fördelar för professionella studiofotografer, där Lightroom inte räckt till, eller där man redan har ett inlärt arbetsflöde.

Läs nyheterna:

Fujifilm GFX 50R - mellanformat i mindre format

Fujifilm GFX 100 kommer tidigt 2019

Capture One - nu även för Fujifilm

Flera nya kameror

Förutom de stora nyheterna släpptes även en del nya modeller av befintliga kameror:

Zeiss

Med en egenutvecklad sensor på 37,4 megapixlar, blåtand, wifi och inbyggt Lightroom – så vill Zeiss underlätta för bildflödet ut på nätet med nya Zeiss ZX1 – kameran med inbyggt Lightroom.

Zenit M

Det finns även några fler spännande nyheter för nya kameror som släppts. Bland annat hittar vi en ny, tidigre omdiskuterad mätsökarkamera, Zenit M med optikenZenitar 35mm f/1,0.Designen på kameran är en direkt fortsättning på de tidigare Zenit- och Zorky-kamerorna (som var en kopia på Leica II).

Leica S3

Nya Leica S3 fungerar som en uppdatering av Leica S med högre upplösning mot föregångaren, 64 megapixel mot tidigare 37. Även videoegenskaperna är förbättrade.

Ricoh GR III

Ricoh har en trogen fanclub som hyllat den andra generationen av GR-systemet, och nu kommer generation III, med sin största uppgradering på länge.Bland annat får den en helt ny sensor på 24 megapixlar som även har fasdetekterande pixlar och kameran får således även en ny autofokus. Även objektivet är nydesignat.

Många nya objektiv

Nära på alla tillverkare släppte ny optik och det finns en hel nya spännande objektiv att kolla närmare på:

Sigma

Sigma fyller på med nya objektiv med två nya objektiv i Art-serien, tillsammans med två Sport-telezoomar och ett för spegellöst:Sigma 28mm f/1,4 DG HSM Art,Sigma 40 mm f/1,4 DG HSM Art,Sigma 56mm f/1,4 DC DN,Sigma 70-200 mm f/2,8 DG OS HSM Sports, samtSigma 60-600mm f/4,5-6,3 OS HSM Sports

Laowa

På Photokina visar Laowa upp 8 nya objektiv, varav ett för Fujifilm GFX. Totalt har de under året släppt 12 nya objektiv med de fyra objektiv som presenterades i maj.

Zeiss Batis

Zeiss objektivserie Batis fylls på med ett nytt 40mm f/2 för Sonys E-fattning och "Close Focus", en närgräns på 24 cm.Objektivet fungerar med både fullformatskameror och kameror med APS-C-sensor.

Leica

Enligt Leicas nysläppta "roadmap" släpper de fem nya Summicron-objektiv för Leica SL, två under 2019 och tre under 2020.

Hasselblad

Hasselblad släpper tre nya XCD-objektiv,XCD 80mm f/1,9som nu är Hasselblads hittills ljusstarkaste objektiv, med f/1,9.XCD 65mm f/2,8som passar bra för porträtt eller landskap samtXCD 135mm f/2,8.

Panasonic

Panasonic har i samarbete med Leica tagit fram ett nytt zoomobjektiv till MFT-fattningen, Leica DG 10-25mm f/1,7, motsvarande 20–50mm i småbildsformatet.

Sony

Sony släppte inga nyheter på årets Photokina, men meddelar att man kommer att satsa på maskininlärning för att förbättra AF-prestanda, samt att de har 12 nya objektiv på gång.

Vill du läsa alla samlade artiklar i vår rapportering från Photokina 2018 så kan du göra det här:

Följ vår bevakning från Photokina 2018