SKOLA

15 tips för vinterfotografen: Batteri, ljus, exponering & inställningar

Utnyttja det låga ljuset.
Utnyttja det låga ljuset.

Att fotografera på vintern har både sin charm och sina utmaningar. Här får du en hel drös med användbara tips för hur du ska hantera dina fotoprylar i kylan, hur du kan utnyttja ljuset – och ta bättre vinterbilder.

Hur gör man för att ta bra bilder på vintern? Hur får man kamerans batteri att räcka längre – och prylarna att inte ta skada av kylan och minusgrader? Här får du viktiga och användbara tips för hur din vinterfotografering ska bli ett nöje trots den bitiga kylan och jobbiga fukten.

De klassiska och mest uppenbara tipsen är så klart att klä sig varmt och rätt, vara förberedd, planera efter ljuset om det är en viss typ av bilder man är ute efter – och vara rädd om sin utrustning.

Prylarna

Hur gör man för att ta bra bilder på vintern? Hur får man kamerans batteri att räcka längre – och prylarna att inte ta skada av kylan och minusgrader? Här får du viktiga och användbara tips för hur din vinterfotografering ska bli ett nöje trots den bitiga kylan och jobbiga fukten.

De klassiska och mest uppenbara tipsen är så klart att klä sig varmt och rätt, vara förberedd, planera efter ljuset om det är en viss typ av bilder man är ute efter – och vara rädd om sin utrustning.

Prylarna

När temperaturen börjar krypa ner under nollan börjar saker hända med utrustningen, saker som inte händer de där varma sommardagarna då allt är frid och fröjd. Batterier tar slut, objektiv immar igen och bilderna blir inte alls som du tänkt dig. För att komma ifrån dessa problem finns det ett par saker som det kan vara bra att tänka på:

1. Rätt batterier – fulladdade

Investera i högkvalitativa, kraftfulla batterier som är avsedda för din kamera. Originaltillverkarens batterier är oftast det bästa valet, även om det finns många tredjepartstillverkare som har bra batterier. Dessutom ska du så klart se till att de är fulladdade innan du beger dig ut.

Stoppa batterierna i en innerficka så håller de längre.
Stoppa batterierna i en innerficka så håller de längre.

2. Håll batterierna varma

Dina extra batterier ska du förvara i en varm ficka nära din kropp för att bibehålla deras kapacitet, eftersom nedkylda batterier har kortare livslängd. När du använder batterierna blir de också varma, vilket är positivt för kameran. För extrem kyla så kan du även använda speciella batterivärmare eller isolerade fodral för att öka livslängden. Det kanske även kan värma dina fingrar …

3. Slå av skärmen – och kameran

När du inte fotograferar – stäng av kameran för att spara batteri. Många kameror har också en strömsparsfunktion som automatiskt stänger av den efter en viss tid. Det finns även flera andra funktioner att stänga av: wifi eller GPS, skärmvisningen, eller att minska bildskärmens ljusstyrka. Använd strömskaprläge om det finns. Skippa förhansvisningen av bilder du tar. 

4. Elektronisk sökare drar mindre

Om din kamera har en elektronisk sökare så använd den istället för skärmen – den drar mindre ström. Dessutom kan du ställa in den för kortare tid innan automatisk avstängning

5. Bildstabilisering – en riktig strömtjuv

Om du arbetar med stativ eller snabba slutartider behöver du inte använda den inbyggda bildstabiliseringen – se till att inaktivera den för att spara ström. Behöver du den så är det så klart bara att starta funktionen. Anledningen att den drar så mycket ström är för att den hela tiden behöver både processa information – vilket drar mycket ström – samtidigt som den måste justera sensorns placering – något som också drar mycket ström.

Materialet

Liksom batteriåtgången borde det inte vara någon nyhet att många material blir skörare när det är kallt. Ett av de material som påverkas snabbast är plast. Plast finns i många olika blandningar och former och återfinns i många delar i en kamerautrustning. Allt från motljusskydd till kåpor på kameran. 

Egentligen är det enda man behöver höja ett varningens finger för här att man helt enkelt får vara lite försiktigare med sin utrustning om den har blivit ordentligt nedkyld då plastdetaljer lättare går sönder om man är oförsiktig med dem. Det bör dock tilläggas att det ska vara ganska kallt och kameran bör ha varit ute ganska länge innan det blir någon större fara.

Kameran kan skyddas mot kondens med en plastpåse.
Kameran kan skyddas mot kondens med en plastpåse.

Fukten är ett stort problem

Om du fotograferar mycket med din kamera ute i kalla temperaturer så kommer den ofrånkomligen att bli kall. När varm luft, till exempel din utandningsluft eller inomhus, kommer i kontakt med din nedkylda kamera så kyls luften ned och vattenångan i luften förvandlas till vätska, vatten. Du ska alltså skydda kamera och objektiv från kondens.

6. Utandningsluft blir is

Vatten är ganska ofta dåligt för kameror och annan elektronik. Det här innebär två saker när det kommer till fotografering. Du bör undvika att andas på din kamera när du är ute och det är kallt. Fukten i din ut-andningsluft blir till vatten när den slår emot din kamera och är det tillräckligt kallt så kan den frysa till is snabbt. Om du får is på objektivets frontlins kan det vara svårt att få bort den medan du är ute.

7. Kondens skadar prylarna

Det andra problemet är när du kommer in igen. Innan du går in gör du bäst i att plocka ner kameran i kameraväskan. En extra säkerhetsåtgärd är att stoppa ner kameran i en plastpåse och suga ut all luft medan du fortfarande är utomhus, sen packa ner den i kameraväskan.

Sedan låter du den ligga i hallen eller i något annat rum i huset där det inte är lika varmt för att värmas upp sakta. Plockar du upp kameran direkt kommer det att bildas kondens på den och risken är att du får kondens inuti kameran, något som inte är bra. Risken är så klart störst om du tar upp kameran och tar av objektivet eftersom den kalla luften då får tillgång till kamerans insida. Låt istället kameran värmas upp sakta och vänta lite med att ta fram den igen.

Med en blåaktig vitbalans förstärks känslan av kyla.
Med en blåaktig vitbalans förstärks känslan av kyla.

Hitta rätt ljus

Att fotografera på vintern kan ge en hel del spännande bilder. Dels har vi ljuset som alltid förändras genom vädret, där snö, snöande och snöyra kan ge riktigt fina bilder. Utnyttja därför snöns rörelse för att få dynamik i bilden.

Till detta gäller det att exponera rätt, då kontrasterna är högre. Detta kan också ge spännande effekter för dig att leka med. Men för den som vill ha lite mer koll, så är det exponering, exponeringskompensation och vitbalans som blir något att ha i bakhuvudet.

8. Exponering

I de allra flesta fall är snön vit, om den dessutom täcker större delen av din bildyta så kommer den att lura din kamera. Din kamera är nämligen programmerad så att den tycker att en jämngrå yta är en korrekt exponering. Om din bild på ett snötäckt motiv skulle exponeras efter vad kameran tycker är rätt så skulle den bli ganska tråkig och, rent tekniskt sett, underexponerad. Kameran vet ju inte om att du vill att snön ska vara vit.

För att lösa det här problemet finns två tekniker, antingen ställer du kameran i manuellt läge och provar dig fram till den exponeringskombination som gör att snön i din bild är vit utan att fräta ut.

Vatten och is kan bli snyggt! Då gäller det att ha lång slutartid utan att bilden blir utfrätt – se till att blända ned så du kan exponera rätt.

9. Exponeringskompensation

Det andra är att vrida upp justeringskompensationen ett till två steg. Enligt kameran kommer du nu att överexponera bilden, men det betyder att snön blir vit och resten av bilden blir rätt exponerad. Det kan vara knepigt att få till en rätt exponerad bild med mycket snö i, men med lite träning och dagens moderna kameror går det ganska snabbt att få kontroll över situationen.

Exakt hur mycket du ska överexponera får du prova dig fram till, men ett till ett och ett halvt steg brukar vara lagom. Fotograferar du i råformat kan räcker det oftast med att se till att du har täckning i alla skuggor, har du det kan du lyfta högdagrarna i efterhand. Fotar du i jpg vill du däremot få rätt exponering direkt.

Genom att ställa in vitbalansen rätt kan du få en krispig känsla i bilden där kylan är kall och solen varm.
Genom att ställa in vitbalansen rätt kan du få en krispig känsla i bilden där kylan är kall och solen varm.

10. Vitbalansen

För att du ska få rätt utseende på dina bilder så gäller det att du har koll på hur du ska exponera och hur du ska ställa in din vitbalans. Eftersom din kamera tycker att en korrekt exponering består av ungefär 17 procent grått kan du lista ut hur den tycker att snö ska se ut. Exakt, ganska grå och tråkig. För att få rätt exponering i dina bilder bör du därför överexponera dina bilder tagna på snöiga motiv, annars kommer de att se väldigt grådassiga ut.

Vitbalansen blir gärna lite blåaktig på vintern, framför allt i skuggorna. Det kan vara svårt att neutralisera ibland, men om du vitbalanserar mot snön har du åt minstone gett dig själv bra förutsättningar för att få korrekta färger. Det man kan tänka på också är att den blåa tonen ger bilderna en kallare känsla vilket kanske ibland kan vara önskvärt när du fotograferar något som är kallt. Den kallare färgtemperaturen kan dock användas för att förstärka kylan i en bild. 

Om du fotograferar i råformat så kan du ställa in vitbalansen i efterhand i bildredigeringen, men för JPEG behöver du hålla koll på inställningen redan i kameran för att det bli bli ett bra resultat.

Se till att utnyttja den lågt ställda vintersolen för både skuggor och motljus.
Se till att utnyttja den lågt ställda vintersolen för både skuggor och motljus.

11. Det låga vinterljuset

Vad gäller fotografering i naturligt ljus under vinterhalvåret fungerar solen ungefär på samma sätt som under den varma årstiden. Det bästa ljuset infaller oftast på eftermiddagen och på morgonen, skillnaden mot sommaren är att solen inte behagar visa sig lika länge så för att få morgonljuset behöver man inte gå upp lika tidigt som på sommaren.

Det motsatta gäller för eftermiddagsljuset som ju kommer tidigare på vintern. Mitt på dagen en solig dag blir skuggorna hårda och ljuset är ganska platt, så långt är det ingen större skillnad mellan sommar och vinter.

12. Använd reflektor

Vill man fotografera actionbilder kommer dessutom snön att hjälpa till eftersom den gör omgivningen ljusare, mer ljus reflekteras och man kan därmed få en kortare slutartid. Om marken är snötäckt fungerar den dessutom som en enorm reflektor underifrån, ljuset i till exempel ett porträtt blir därför jämnare än under den varma årstiden då marken inte reflekterar lika mycket ljus.

Blir dina bilder så här – kontrastlösa och tråkig färg?
Blir dina bilder så här – kontrastlösa och tråkig färg?
Med ökad kontrast, justerad färg, upprätning och uppskärpning.
Med ökad kontrast, justerad färg, upprätning och uppskärpning.

13. Öka kontrasten

Om dina bilder blir gråa och tråkiga – vilket de ofta blir direkt ur kameran – kan du efterbehandla dom på ett smart vis genom att öka kontrasten. På så vis kan du skilja mellan ljust och mörkt i bilden ytterligare, något som skapar kontrast – och på så vis tar bort den grå hinnan i bilden.

Kolla på dessa två bilder – tagna i JPEG – där den första är direkt ur kameran och den andra är behandlad i Photoshop genom att öka kontrasten, justera exponeringen och öka på färgerna.

Problemet är att en JPEG-bild inte går att justera hur mycket som helst, så se till att fotografera i råformat så du kan justera bilden ytterligare utan att du förlorar kvalitet.

Skillnaderna i färgtempereatur ökar känslan av kyla och värme.
Skillnaderna i färgtempereatur ökar känslan av kyla och värme.

14. Tänk på färgerna

En sak att tänka på under vintern är att färgen på ljuset ofta blir lite kallare vilket ofta leder till att skuggor blir blåaktiga. Våra ögon vänjer sig vid den skiftande färgtemperaturen och upplever inte det blåa på samma sätt som kameran. De flesta kameror har som vi nämnde tidigare en automatisk vitbalans. 

Genom att justera vitbalansen i efterhand kan du inte bara ställa in bilden rätt – du kan även anpassa känslan i bilden genom att tänka på färgerna. Med det sagt så innebär det alltså att du inte bara bör använda en bilds korrekta vitbalans – du kan även justera färgerna för att få till en härligare känsla i bilden.

Exempelvis kan man i Photoshop justera delar av bilden mot en annan färgtemperatur, något som gör att skuggor kan bli kalla och högdagrar varma – ett spännande trick för att få med både kallt och varmt i bildens olika delar.

Den lågt stående vintersolan kan användas för att ska skönt motljus.
Den lågt stående vintersolan kan användas för att ska skönt motljus.

15. Motljus

Att fotografera i motljus kan ge mycket snygga bilder – passa på att fotografera från marken genom att hålla ned kameran, placera den du fotograferar mot solen och exponera efter ansiktet – så kommer solen att bli som en härlig värmande lampa i bilden.

16. Övriga kamerainställningar

Hur du ska ställa in din kamera för fotografering – alltså inte de tidigare nämnda inställningarna för strömsparande – fungerar på samma vis som vanlig fotografering i värme, sommartid. Det enda du ska tänka på är just vitbalansen som vi nämnt tidigare, samt exponeringen för dig som vill få bra bilder på både ljusa delar (snö) och mörka delar (skugga), där kontrasterna är stora. 

Att fotografera i råformat är många gånger ett måste om man fotograferar i strålande sol vintertid – annars måste man många gånger välja vad som ska exponeras rätt, om man vill få en färdig bild i JPEG direkt ur kameran.



Detta är en PLUS-artikel. Som plusmedlem får du:

  • Omedelbar & obegränsad tillgång till denna och alla artiklar
  • Fördjupande reportage, fotoskolor, guider & mycket mer
  • Inbjudningar till VIP-event
  • Exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners

Prenumerera

Välj period och betalning. Köp med engångsköp eller välj en prenumeration så debiteras du inför varje ny period. Avsluta när du vill.

Ett år för bara 449 kr

Prenumerera

Engångsbetalning: Betala snabbt och enkelt för direkt tillgång till denna artikel