Fotografer

Alexandrov Klum om sina fotoprylar: ”Kunde aldrig sluta zooma in”

I projektet »Mellan bergen och havet« har Alexandrov Klum utforskat sin relation till den spanska naturen. Under det gångna året har materialet resulterat i flera utställningar och live-framträdanden i Stockholm. Allt är fotograferat med kameror från Fujifilm, och duon är nöjda med vad utrustningen levererar: »Det är en sådan detaljnivå, ett sådant otroligt dynamiskt omfång med lågdagrar och högdagrar«, säger de.

Kamera & Bild möter konstnärsduon Alexandrov Klum, som jobbar med kameror från Fujifilm. ”Det är en sådan detaljnivå, ett sådant otroligt dynamiskt omfång med lågdagrar och högdagrar”, säger duon om sin utrustning.

Att skapa en omslutande känsla med konsten, handlar för Iris och Mattias Alexandrov Klum rent bokstavligt om att skapa i stor skala. Deras printade fotografier är sällan små, tvärtom kan de på utställningar vara enorma. Ibland så stora som 24 meter breda. Det är också ett av skälen till att duon sedan en tid tillbaka jobbar med kameror från Fujifilm.

Iris & Mattias Alexandrov Klum

Ålder: 41 respektive 54 år.

Bor: I Spanien, mellan Valencia och Alicante, och i Stockholm.

Gör: Multidimensionell konst där de med foto, film, ljud och installationer utforskar människans relation till naturen. Är ambassadörer för Fujifilm, så kallade X-Photographers.

Aktuell med: Bland annat utställningar och live-framträdanden med »Mellan bergen och havet« där duon har utforskat den spanska naturen. Även projektet »Sökandet efter skogens själ«, som är en resa in i vår svenska natur.

Utrustning: Främst Fujifilm GFX 100s och ett stort antal objektiv från 23mm upp till 250mm som skyddas i väskor från Thinktank. Testar nu nya Lexar ­minneskort och stativ från Sirui.

Webb: alexandrovklum.com

Instagram: @alexandrovklumofficial, @irisalexandrov, @mattiasklumofficial

Första testet väckte reaktioner hos dem. Iris berättar hur:

– Vi hade fått låna en kamera från Fujifilm och jag var och fotograferade i Tyresta nationalpark. När jag sen ­tittade på bilderna i datorn så skrek jag först, och sen satt jag nästan och grät. För jag blev så provocerad av att jag aldrig kunde sluta zooma in. Det var en sådan detaljnivå, ett sådant otroligt dynamiskt omfång med lågdagrar och högdagrar – det var helt bisarrt. Därför jobbar vi numera väldigt mycket i skala ett till ett. Det vill säga att vi inte förstorar.

– Det gör att betraktningsavståndet blir knäppt, det skapar ett annat djup, säger Mattias och illustrerar hur det kan se ut på en utställning.

Han ställer sig upp och går fram till en tavla i lägenheten.

– Med vissa verk som vi hade på Läckö slott, där såg man människor som först stod på avstånd, sen gick de fram så här.

Han ställer sig någon meter från tavlan.

– Sen gick de fram hit, säger han och nästan snuddar vid tavlan med nästippen.

– Sen tittade de vid sidan av ramen för att se om bilden stack ut som en oljemålning. Många besökare påtalade känslan av flerdimensionalitet.

I »Sökandet efter skogens själ« tar Alexandrov Klum med oss på en resa in i vår svenska natur. Mellan juni och oktober visades utställningen på Läckö slott.

”Otroligt bra optiker”

Att Iris och Mattias är nöjda med tekniken råder det ingen tvekan om, där de i dag främst fotograferar med Fujifilm GFX 100s, mellanformatskameran. Efter att duon hade gjort en noggrann utvärdering bestämde de sig för att börja samarbeta med Fujifilm och är i dag ambassadörer för märket, så kallade X-Photographers. Och det är inte bara kamerorna de imponeras av.

– Man pratar ofta om kamerahusen, men man ska inte glömma att Fujifilm också har otroligt bra optiker som klarar upplösningen i GFX 100s. Över 100 megapixel är mycket, och det avslöjar allt om man har skit framför kameran. Fujifilm är väldigt duktiga optiskt, säger Mattias.

Läs hela intervjun: ”Alexandrov Klum – det finns så mycket vackert och viktigt att värna”