Youtube / AI
Youtube kräver transparens om du använder AI i dina filmklipp
Framöver måste den kreatör som använder AI-material som ser realistiskt ut, upplysa tittarna om att det man ser är syntetiskt skapat.
Diskussionen kring AI ser outtröttlig ut – men är samtidigt också viktig. Nu tar Youtube ett steg framåt i sin förhållning till användningen av syntetiskt material, alltså sådant som skapats med hjälp av artificiell intelligens.
Nytt är att de som publicerar filmklipp på Youtube måste ange om klippet innehåller material skapat av AI, som en transparens mot tittaren. Kravet gäller för innehåll som ser realistiskt ut, något som Youtube ger exempel på:
Kreatörer måste informera om innehåll som
- gör att en verklig person verkar säga eller göra något de inte har sagt eller gjort
- ändrar videomaterial från en verklig händelse eller plats
- genererar en realistisk scen som faktiskt inte har hänt.
Detta kan innefatta innehåll som helt eller delvis har modifierats eller skapats med hjälp av verktyg för att skapa eller redigera ljud, video eller bilder.
Youtube påpekar även att de vet att kreatörer använder AI i sin arbetsprocess, något som man inte behöver upplysa tittaren om:
Exempel på innehåll, redigeringar och videoverktyg som kreatörer inte behöver informera om:
- Orealistiskt
- en person som rider på en enhörning genom en fantasivärld
- en grönskärm som får det att se ut som att någon svävar i rymden.
- Mindre
- färgjusterings- eller ljusfilter
- specialeffektsfilter, som bakgrundsoskärpa eller vintageeffekter
- produktionshjälp, till exempel att använda verktyg för generativ AI för att skapa eller förbättra videons struktur, manus, miniatyrer, titel eller informationsgrafik
- skapa textning
- skärpning, uppskalning eller reparation av video samt röst- eller ljudreparation
- generering av idéer.
- Tänk på att listan ovan inte är fullständig.
Du som är kreatör informerar om du har använt AI eller syntetiskt material i Youtube Studio. Om du väljer ja så läggs en etikett in i videons beskrivningsfält och visas för den som tittar på videon. Material som markerats som modifierad eller syntetisk begränsar inte videons spridning och påverkar inte videons kvalificering för intäktsgenerering.
Den 13 mars röstade även EU för förslaget på "AI Act" som är tänkt att reglera användningen av artificiell intelligens. En av flera regler är att AI-genererade bilder måste märkas när de skapas.
De tjänster som använder AI måste också vara transparent och meddela användaren om att det är just en AI-tjänst. För tjänster som använder generativ AI för att generera eller manipulera bild-, ljud- eller videomaterial som kan likna riktiga personer, platser eller händelser som skulle kunna uppfattas av en person som autentiskt – exempelvis så kallade "deep fakes" som bland annat nakenbilderna på sångaren Taylor Swift – måste materialet tydligt anges att innehållet har skapats eller manipulerats av AI av den genererande modellen eller programmet.
Adobe Firefly har sedan en tid tillbaka även upplyst den som använder tjänsten att bilderna skapats av AI. Sedan är det upp till den som publicerar bilderna att meddela vidare att materialet är just AI-skapat.
LÄS ÄVEN
-
Google Foto börjar nu märka bilder redigerade med AI-verktyg
-
Studie av AI-bilder på tonåringar: Blir vackra, glada och smala
-
AI hittar över 300 nya figurer på satellitfoto över Nascalinjerna
-
OpenAI, Adobe & Microsoft vill kräva märkning av AI-material
-
Tävling: "AI-bild eller fotografi?" – här är de rätta svaren
-
Tävling: "AI-bild eller fotografi?" – kolla om du kan se skillnaden